Δευτέρα 27 Απριλίου 2015

Έργο ιδανικό για ένταξη στο "πακέτο Γιούνκερ" η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης

Το έργο διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό δίκτυο ηλεκτρισμού, το οποίο όπως είπε έχει όλα τα χαρακτηριστικά για να ενταχθεί στο αναπτυξιακό "πακέτο Γιούνκερ", παρουσίασε χθες ο  Αν. Καλλιτσάντσης, αντιπρόεδρος του ΣΕΒ και πρόεδρος της Ελλάκτωρ, στην εκδήλωση για την ανάπτυξη και τις θέσεις εργασίας που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα από τον σύνδεσμο.


Στα πλαίσια της εκδήλωσης, ο κ. Καλλιτσάντσης δήλωσε πως «η Ελλάδα έχει απόλυτη ανάγκη για επενδύσεις στρατηγικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα που θα αντιστρέψουν την τάση αποβιομηχάνισης και μείωσης των παραγωγικών επενδύσεων που βαίνει κλιμακούμενη. Σήμερα, παρουσιάζουμε μία σειρά από ώριμες επενδυτικές προτάσεις με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την Ελλάδα και το ανθρώπινο δυναμικό της, που θα μπορούσαν να ενταχθούν στο Επενδυτικό Σχέδιο της Κομισιόν, καθιστώντας εφικτή τη χρηματοδότηση και την υλοποίησή τους. Επιδίωξή μας είναι να οικοδομήσουμε γέφυρες συνεργασίας ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, επιχειρηματικότητας και κοινωνίας, Ελλάδας και Ευρώπης».

Σύμφωνα με τον ίδιο, «η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το Ηπειρωτικό Σύστημα είναι ένα έργο κατ’ εξοχήν αναπτυξιακό που μπορεί κάλλιστα να χρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο για Στρατηγικές Επενδύσεις (EFSI), και ταυτόχρονα εμπίπτει στην κύρια προτεραιότητα της νέας Επιτροπής, αυτήν της Ενεργειακής Ένωσης της Ευρώπης. Είναι έργο προϋπολογισμού της τάξεως των €850 εκατ., το οποίο μπορεί να αποσβεστεί σε λιγότερο από πέντε χρόνια. Επιπλέον, εγγυάται την ασφάλεια εφοδιασμού της Κρήτης, τη βελτιστοποίηση των όρων λειτουργίας του ηπειρωτικού συστήματος και τη δυνατότητα αξιοποίησης του δυναμικού της Κρήτης σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι μειώνοντας το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας κατά 7-8%, συμβάλλει ουσιωδώς στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, αφού μειώνει το κόστος ενέργειας για τη βιομηχανία και τον τουρισμό».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ανάπτυξη της διασύνδεσης της Κρήτης θα έχει πολλαπλά οφέλη για το νησί και αποτελεί μέρος του σχεδίου ανάπτυξης του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας κατά την τελευταία 20ετία, αλλά η υλοποίησή του αναβάλλεται συνεχώς με διάφορες αφορμές. Σήμερα η ηλεκτροδότηση της Κρήτης γίνεται μέσω τριών πετρελαϊκών μονάδων που διαθέτουν χαμηλό βαθμό απόδοσης και χρησιμοποιούν ως καύσιμο μαζούτ και Diesel, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να επιβαρύνονται με επιπλέον 400 εκατ. ευρώ το χρόνο μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας, μόνο για την ηλεκτροδότηση του νησιού, ενώ την ίδια στιγμή η ίδια η Κρήτη αντιμετωπίζει σοβαρό ζήτημα κάλυψης των αναγκών της σε ηλεκτρισμό ειδικά τους θερινούς μήνες, ρισκάροντας ένα γενικευμένο μπλακ άουτ, παρόμοιο με αυτό της Σαντορίνης. Επιπλέον, το νησί επιβαρύνεται από τη λειτουργία των πετρελαϊκών μονάδων, και αφετέρου παρεμποδίζεται η αξιοποίηση του σημαντικού δυναμικού της Κρήτης ως προς τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Ως εκ τούτου, προτείνεται σε αυτή τη φάση η προώθηση της εναλλακτικής που προβλέπει τη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική με δύο υποβρύχια καλώδια μήκους 380 χλμ. και συνολικής ικανότητας 1000MW, καθώς και τέσσερις σταθμούς μετατροπής, με βάση τη μελέτη σκοπιμότητας του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας το 2011 και της επικαιροποιημένης εκδοχής της το 2014.

Το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης αυτής είναι περίπου 850 εκατομμύρια ευρώ και μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω της δημιουργίας κοινοπρακτικού σχήματος με συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ που θα μπορεί να κυμαίνεται από 35% έως 49% και αντίστοιχα συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών της τάξεως του 51% έως 65%.

Αναφορικά με την χρηματοδότηση, ο κ. Καλλιτσάντσης υπογράμμισε ότι μπορεί να προέλθει κατά 20-25% από ίδια κεφάλαια, κατά 15-20% με δάνειο από το επενδυτικό πακέτο Γιουνκέρ και κατά 55-60% μέσω δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή μέσω project bonds. Σύμφωνα και με τις εκτιμήσεις του ΑΔΜΗΕ, για την ολοκλήρωση και λειτουργία του πρώτου καλωδίου απαιτούνται τρεισήμισι χρόνια και επιπλέον 18 μήνες για την ολοκλήρωση και του δεύτερου καλωδίου.

Πολλαπλά οφέλη για την Κρήτη και τη χώρα

Όσον αφορά τα άμεσα και έμμεσα οφέλη από την υλοποίηση της διασύνδεσης, αναμένεται να επιλύσει το σοβαρό ζήτημα κάλυψης των αναγκών της Κρήτης σε ηλεκτρισμό, να μειώσει δραστικά το κόστος ηλεκτροδότησης για το ηλεκτρικό σύστημα της Ελλάδας, να περιορίσει την ενεργειακή εξάρτηση της χώρας από εισαγόμενα καύσιμα, να επιτρέψει την αξιοποίηση του σημαντικού δυναμικού της Κρήτης ως προς τις ΑΠΕ, να προσφέρει σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας τόσο κατά την κατασκευή όσο και κατά τη λειτουργία του έργου, συμβάλλοντας στην απασχόληση και την ανάπτυξη, να αυξήσει το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν μέσω μείωσης του ενεργειακού κόστους, ενίσχυσης των επενδύσεων και δημιουργίας θέσεων απασχόλησης, καθώς και να προσελκύσει ξένες και εγχώριες παραγωγικές επενδύσεις.

Τα απαραίτητα βήματα

Σύμφωνα με τον κ. Καλλιτσάντση, τα προαπαιτούμενα βήματα για την κατασκευή του έργου είναι τα εξής: Aπαιτείται κατ’ αρχήν πολιτική απόφαση για το χαρακτηρισμό του ως έργο άμεσης προτεραιότητας. Επιπλέον, χρειάζεται η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα – που εύκολα θα μπορούσε να κινητοποιηθεί – καθώς και συμφωνία του ΑΔΜΗΕ, η συμμετοχή του οποίου στο έργο θα μπορούσε να φθάνει μέχρι το 49%. Μάλιστα, ο ίδιος εκτιμά ότι σε αυτή τη διαδικασία ο ΣΕΒ θα μπορούσε να λειτουργήσει ως καταλύτης. energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ

ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ
κάντε κλικ στην εικόνα

ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

ΣΩΤΗΡΗΣ ΣΟΦΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΣΩΤΗΡΗΣ ΣΟΦΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
kourdistoportokali.com

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (1918-2017)

Κ.ΚΟΛΜΕΡ

Leonard Cohen - A Thousand Kisses Deep

MICHAEL LANDON

ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΣΠΙΤΙ ΣΤΟ ΛΙΒΑΔΙ

TVP

TVP

TVP ΤΟ WEB ΚΑΝΑΛΙ ΜΑΣ

TVP ΤΟ WEB ΚΑΝΑΛΙ ΜΑΣ
κάντε κλικ στην εικόνα