Παρέμβαση για δύο μείζονα θέματα που έχουν ανακύψει σε σχέση με το καθεστώς και τους όρους προμήθειας φυσικού αερίου για τη βιομηχανία, πραγματοποίησε με επιστολή του προέδρου της Δρ. Νίκου Βασιλάκου η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Η επιστολή – γνωμοδότηση, απευθύνεται προς τον Υφ.ΠΕΚΑ Α. Παπαγεωργίου και κοινοποιείται στο γγ ΥΠΕΚΑ Κ. Μαθιουδάκη αλλά και τον πρόεδρο της ΕΒΙΚΕΝ Κ. Κουκλέλη και αφορά σε θέματα που έθεσε προς τον ανεξάρτητο ρυθμιστή η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας.
Πιο συγκεκριμένα το πρώτο θέμα αφορά στην περίφημη ρήτρα take or pay και την επέκταση της ρύθμισης που ισχύει (η ρήτρα να εφαρμόζεται μόνο εφόσον η ίδια η ΔΕΠΑ καταβάλει take or pay στους προμηθευτές της) και για τις νέες συμβάσεις που θα ισχύσουν μετά το 2013. Το δεύτερο θέμα αφορά στο κατά πόσο μπορεί ένας επιλέγων πελάτης να χάσει την επιλεξιμότητά του εάν μειωθεί η κατανάλωσή του.
Ως προς το πρώτο ζήτημα λοιπόν η σημαίνουσα επιστολή Βασιλάκου τονίζει ότι:
Όπως ισχύει στην περίπτωση των ηλεκτροπαραγωγών έτσι και για τους επιλέγοντες πελάτες «Οι συμβάσεις προμήθειας φυσικού αερίου δεν επιτρέπεται να περιλαμβάνουν όρους επαχθέστερους από αυτούς που προβλέπονται στις αντίστοιχες συμβάσεις της ΔΕΠΑ με τους δικούς της προμηθευτές, ιδίως σχετικά με τις ρήτρες υποχρεωτικής αγοράς ανεξαρτήτως παραλαβής φυσικού αερίου. Και όπως εξειδικεύει στη συνέχεια η επιστολή «αξιώσεις καταβολής τιμήματος με βάση τις ρήτρες (take or pay) υφίστανται μόνο εφόσον γεννάται αντίστοιχη αξίωση σε βάρος του αντισυμβαλλόμενου σύμφωνα με τις συμβάσεις αυτού με τους δικούς του προμηθευτές».
Δηλαδή όπως διευκρινίζει ο πρόεδρος της ΡΑΕ για να επιβληθεί ρήτρα take or pay από τη ΔΕΠΑ προς τους επιλέγοντες βιομηχανικούς πελάτες της, θα πρέπει προηγουμένως η ΔΕΠΑ να έχει υποχρεωθεί στην καταβολή ρήτρας take or pay στους δικούς της προμηθευτές. Βεβαίως σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο η σχετική ρύθμιση προβλέπεται για τις συμβάσεις μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2013. Ωστόσο όπως σημειώνει ο πρόεδρος της ΡΑΕ, μετά και από το σχετικό αίτημα της ΕΒΙΚΕΝ, πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα τροποποίησης του νόμου ώστε να ισχύει για τους λοιπούς επιλέγοντες πελάτες ό,τι ισχύει και για τους ηλεκτροπαραγωγούς. Και σε κάθε περίπτωση για όσο χρονικό διάστημα η ΔΕΠΑ συνεχίζει να κατέχει μερίδιο αγοράς στην προμήθεια φυσικού αερίου που υπερβαίνει το 70% της αγοράς θα πρέπει να συνεχίσουν να ισχύουν τα όσο προβλέπονται στα σχετικά εδάφια του ν. 3175/2003.
Ως προς το δεύτερο ζήτημα δηλαδή την επιλεξιμότητα βιομηχανικών καταναλωτών που εμφανίζουν – λόγω κρίσης – χαμηλότερη κατανάλωση, η επιστολή διευκρινίζει:
Ως γνωστόν για να θεωρηθεί ένας πελάτης φυσικού αερίου μεγάλος και να κριθεί ως επιλέγων θα πρέπει να προμηθεύεται για διάστημα 12 μηνών ποσότητα τουλάχιστον 100.000MWh. Θυμίζουμε ότι οι επιλέγοντες μεγάλοι πελάτες εξαιρούνται από την υποχρέωση να προμηθεύονται αέριο από τις κατά τόπους ΕΠΑ.
Όπως σημειώνει στην επιστολή του ο κ. Βασιλάκος, σύμφωνα με τις διατάξεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, η επιλεξιμότητα ενός πελάτη δεν αποτελεί έννοια που επιδέχεται αναίρεση ισχύος της όταν πάψουν να συντρέχουν όροι και προϋποθέσεις καθότι οποιαδήποτε αντίθετη ερμηνεία δύναται να δημιουργήσει σοβαρά θέματα εφαρμογής σε βάρος του επιδιωκώμενου ανοίγματος της σχετικής αγοράς. Όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
Στην ίδια επιστολή ο κ. Βασιλάκος τονίζει ότι η ΡΑΕ θεωρεί απαραίτητη την προσθήκη παραγράφου στο σχετικό νόμο (4001/2011) που θα ορίζει ότι από τη στιγμή που κάποιος πελάτης καθίσταται επιλέγων δε δύναται πλέον να επανέλθει σε καθεστώς του μη επιλέγοντος πελάτη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου