Ξεκινά σήμερα Τρίτη στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου για τον ΑΔΜΗΕ, προκειμένου εντός της εβδομάδας να ψηφιστεί, και αμέσως μετά να δημοσιευτεί από το ΥΠΕΚΑ η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το σχετικό διαγωνισμό.
Η δημοσίευση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος θα γίνει άμεσα- λένε κυβερνητικές πηγές- ανεξαρτήτως του αν θα έχει στο μεταξύ κατατεθεί και το δεύτερο νομοσχέδιο για τον ΑΔΜΗΕ, που περιλαμβάνει τις "δύσκολες" ρυθμίσεις με κυριότερη αυτήν που αφορά την προσφυγή των συνταξιούχων της ΔΕΗ σχετικά με το ασφαλιστικό τους ταμείο.
Πρόκειται για πραγματικό «σκόπελο», όπως έχει γράψει το «Energypress», και το κατά πόσο θα ξεπεραστεί γρήγορα, δεν θα πρέπει να θεωρείται καθόλου δεδομένο.
Μετά μάλιστα από την προ μηνών προσφυγή των συνταξιούχων της ΔΕΗ στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ υποστηρίζοντας ότι μέρος της περιουσίας του ασφαλιστικού τους ταμείου είναι ενσωματωμένο στα πάγια της εταιρείας, την περασμένη εβδομάδα ήταν η σειρά του συλλόγου των πτυχιούχων μηχανικών της εταιρείας.
Με εξώδικη διαμαρτυρία τους, που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό, τους υπ. Οικονομικών και Εργασίας, τους προέδρους της ΔΕΗ και του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς επίσης τους Επιτρόπους Ενέργειας, Εμπορίου και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, διεκδικούν την ασφαλιστική περιουσία των εργαζομένων και των συνταξιούχων της ΔΕΗ, απευθείας από τον όμιλο ΔΕΗ ως τον ουσιαστικό οφειλέτη, και όχι από το κράτος.
Το ιστορικό
Ο ΑΔΜΗΕ ως 100% θυγατρική της ΔΕΗ αποτελεί περιουσιακό της στοιχείο. Εργαζόμενοι και συνταξιούχοι βασίζονται τόσο στο νόμο 4491 του 1966 που αναφερόταν στην ασφαλιστική κάλυψη των εργαζομένων από την ίδια τη ΔΕΗ, όσο κυρίως στο νόμο 2773 του 1999 ο οποίος αναγνωρίζει τις απαιτήσεις τους στην περιουσία της ΔΕΗ, και όριζε ότι το Δημόσιο αναλαμβάνει την υποχρέωση να καλύπτει όλα τα τακτικά και έκτακτα ελλείμματα του οργανισμού ασφάλισης (ΟΑΠ-ΔΕΗ) που ιδρύθηκε για τους εργαζόμενους.
Πως ξεκίνησε η εμπλοκή
Η όλη εμπλοκή ξεκίνησε το 1996, όταν με το νόμο 4491, η ΔΕΗ ανέλαβε στο σύνολό τους τις ασφαλιστικές υποχρεώσεις των εργαζομένων της (ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, συντάξεις) έναντι των εργαζομένων της.
Επειδή ακριβώς η ΔΕΗ ανέλαβε τις παραπάνω υποχρεώσεις, δεν κατέβαλε εργοδοτικές εισφορές και παρακρατούσε τις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων. Δημιουργήθηκε έτσι ένα κεφάλαιο που η ΔΕΗ το αξιοποιούσε για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων της, προκειμένου να αποφεύγει να δανείζεται. Όμως, μέσω αυτής της διαδικασίας, οι εργαζόμενοι της ΔΕΗ απέκτησαν δικαίωματα επί της περιουσίας της επιχείρησης.
Ακριβώς τα ίδια που ισχύουν για τον ΑΔΜΗΕ ισχύουν και για τη «μικρή ΔΕΗ», την εταιρεία που θα αποσχιστεί από τη μητρική και θα πουληθεί ξεχωριστά, προκειμένου να «ανοίξει» η ελληνική αγορά ηλεκτρισμού.
Η διαδικασία για τη δημιουργία της «μικρής ΔΕΗ» θα προβλέπεται στο 2ο νομοσχέδιο για τον ΑΔΜΗΕ, ωστόσο αναμένεται και αυτή να συναντήσει ισχυρά νομικά κωλύματα.
Ίσως αν το Δημόσιο τηρούσε τις υποχρεώσεις του, όπως αυτές απορρέουν από το νόμο 2773/1999 , τα πράγματα να ήταν σήμερα πιο απλά. Κάτι τέτοιο όμως δεν έγινε. Ο ΟΑΠ-ΔΕΗ συγχωνεύθηκε με το ΤΑΥΤΕΚΩ ενώ για την ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη οι εργαζόμενοι έχουν υπαχθεί στον ΕΟΠΥΥ.
Επίσης από το 2010 ο νέος ασφαλιστικός φορέας υποχρεώθηκε σε περικοπή δαπανών , ώστε να εμφανίζει ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς. Μέσω των περικοπών αυτών, έπαψε να καταβάλλεται στο 100% ο κρατικός πόρος από τον Προϋπολογισμό, ο οποίος για το 2010 και το 2011 ανέρχεται σε 605 εκατ. ευρώ.
Για τους παραπάνω λόγους, πολλοί είναι εκείνοι που εκτιμούν ότι η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ και γενικότερα της ΔΕΗ, μόνο απλή υπόθεση δεν θα είναι.
Διότι οι όποιες αντιδράσεις υπάρξουν σε συνδικαλιστικό και πολιτικό επίπεδο, θα στηριχθούν και σε ισχυρά νομικά επιχειρήματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου