Γιώργος Φιντικάκης
Το ποσό των 360 εκατ. ευρώ δικαιούται τελικά να ανακτήσει η ΔΕΗ προκειμένου να καλύψει μέρος από το κόστος που κατέβαλε για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) των παρελθόντων ετών.
Σε αυτό το ποσό κατέληξε χθες η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία ωστόσο εισηγείται, σύμφωνα με τις πληροφορίες, προς το υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας να μην επιβαρυνθούν καθόλου οι καταναλωτές, παρά το κόστος αυτών των "παλιών ΥΚΩ" να το αναλάβει το ίδιο το κράτος.
Συγκεκριμένα, προτείνει να επιστρέψει το υπ. Οικονομικών στον "Ειδικό Λογαριασμό ΥΚΩ", μέρος από το ποσό του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) που εισπράττει κάθε χρόνο το Δημόσιο από το πετρέλαιο το οποίο χρησιμοποιούν ώστε να δουλεύουν οι πανάκριβες μονάδες ντίζελ της ΔΕΗ στα νησιά. Αλλωστε τα ΥΚΩ που πληρώνουν οι καταναλωτές μέσω των τιμολογίων ρεύματος, επιδοτούν ακριβώς τα τιμολόγια των νησιωτών, οι οποίοι διαφορετικά θα είχαν πολύ ακριβότερο ρεύμα από τους κατοίκους της ηπειρωτικής χώρας, καθώς τροφοδοτούνται με πανάκριβες πετρελαικές μονάδες.
Στην πράξη η ΡΑΕ εισηγείται ότι οφείλει το ίδιο το Δημόσιο να καλύψει το κόστος ρεύματος των νησιών, μέσω του πολύ υψηλού φόρου που αυτό εισπράττει από την λειτουργία των πεπαλαιωμένων πετρελαικών μονάδων της ΔΕΗ, και ο οποίος υπολογίζεται σε 180 εκατ ευρώ το χρόνο.
Σε αυτή την λογική, η Αρχή προτείνει ότι ακόμη και τα μισά χρήματα από τον εν λόγω ΕΦΚ, δηλαδή τα 90 εκατ ευρώ, να μεταφερθούν από τον Προυπολογισμό στον "Ειδικό Λογαριασμό ΥΚΩ", αρκούν ώστε να απαληφθεί κάθε ανάγκη για αύξηση στα τιμολόγια. Βέβαια, η πρόταση για επιστροφή του ΕΦΚ του πετρελαίου, παρ’ ότι συμβατή με το κοινοτικό πλαίσιο (σσ: η Κομισιόν επιτρέπει την υποανάκτηση) είναι προφανές ότι θα πρέπει πρώτα να συμφωνηθεί με τους θεσμούς, και συνεπώς ενέχει κινδύνους περιπλοκής.
Στην περίπτωση που το παραπάνω σενάριο δεν καταστεί εφικτό, τότε η ΡΑΕ προτείνει τα 360 εκατ. ευρώ, όχι μόνο να ανακτηθούν σε βάθος 5ετίας - δηλαδή από το 2018 ως το 2022, όπως προβλέπει και η συμφωνία με τους θεσμούς- αλλά το κύριο βάρος των αυξήσεων να "πέσει" στην περίοδο μετά το 2020. Δηλαδή, το μεγαλύτερο μέρος του ποσού να ανακτηθεί οπισθοβαρώς, με την λογική ότι στο μεταξύ θα έχουν διασυνδεθεί με την ηπειρωτική χώρα οι Κυκλάδες, και επομένως οι τότε ΥΚΩ, δηλαδή των ετών μετά το 2020, θα έχουν ελαττωθεί. Εφόσον συμβούν τα παραπάνω, εκτιμάται ότι η συνολική επιβάρυνση για τους καταναλωτές (παλαιές+ νέες ΥΚΩ), θα είναι ηπιότερη, απ’ ότι αν οι αυξήσεις κατανέμονταν ισομερώς, αρχής γενομένης από το 2018.
Αναδιάρθρωση κλιμακίων ΥΚΩ
Η δεύτερη παρέμβαση της ΡΑΕ αφορά στον εξορθολογισμό των τεσσάρων κλιμακίων των ΥΚΩ και του τρόπου χρέωσης των οικιακών καταναλωτών, με την τελική απόφαση να λαμβάνεται σύμφωνα με πληροφορίες την Δευτέρα.
Σήμερα κάθε φορά που κάποιος υπερβαίνει ένα κλιμάκιο των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, επιβαρύνεται με την υψηλότερη χρέωση για όλη την ενέργεια που κατανάλωσε, και όχι μόνο για την υπερβάλλουσα ποσότητα. Αν για παράδειγμα ένας καταναλωτής φτάσει τις 2.200 κιλοβατώρες το τετράμηνο, δεν χρεώνεται με άλλη τιμή για τις πρώτες 2.000 κιλοβατώρες, και με άλλη για τις επιπλέον 200. Παρά επιβαρύνεται με την υψηλότερη χρέωση για το σύνολο της κατανάλωσης.
Στην εισήγηση της ΡΑΕ, τα κλιμάκια και οι χρεώσεις παραμένουν ως έχουν, δηλαδή 0,00699 ευρω για 0-1.600 kWh το τετράμηνο, 0,01570 ευρω για 1.601-2.000 kWh, 0,03987 ευρώ για 2.001-3.000 kWh, και 0,04488 ευρώ για 3.000 kWh και άνω.
Αυτό που αλλάζει είναι ο τρόπος χρέωσης. Στο εξής όταν ο καταναλωτής ξεπερνά τις 2.000 κιλοβατώρες, θα χρεώνεται με την χρέωση της υψηλότερης κλίμακας, μόνο για την επιπλέον ποσότητα ρεύματος. Πχ. μόνο για τις 200 kWh με βάση το προηγούμενο παράδειγμα.
Με το σύστημα αυτό εκτιμάται ότι θα προκύψει σημαντική ελάφρυνση για καταναλώσεις από 2.000 έως 4.000 κιλοβατώρες το τετράμηνο, που μπορεί, σύμφωνα με κάποιους υπολογισμούς, και να ανέλθει σε 50-60 ευρώ.
Το σκεπτικό είναι ότι με τον τρόπο αυτό προστατεύεται ο μέσος καταναλωτής όταν έρχεται αντιμέτωπος με απότομες αυξήσεις της κατανάλωσής του, λόγω ακραίων καιρικών συνθηκών, όπως καύσωνας το καλοκαίρι ή πολύ κρύο το χειμώνα, όπως ακριβώς συνέβη τον περασμένο χειμώνα.
Τα χρήματα ωστόσο που θα λείψουν από τον "Ειδικό Λογαριασμό ΥΚΩ", από κάπου θα πρέπει να εισπραχθούν, και εν προκειμένω από τους υπόλοιπους καταναλωτές, όσους για παράδειγμα κάνουν χαμηλότερες καταναλώσεις. Και αυτό καθώς το συνολικό ποσό των ΥΚΩ είναι συγκεκριμένο. Ετσι, η ΡΑΕ εισηγείται οριακές αυξήσεις, της τάξης του 1-2 ευρώ το τετράμηνο για τους λογαριασμούς με καταναλώσεις μέχρι 2.000 κιλοβατώρες.
Διευρύνεται η έκπτωση για το "νέο ΚΟΤ"
Η τρίτη παρέμβαση της ΡΑΕ εστιάζει στο θέμα του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου. Η Αρχή εισηγείται αυστηρότερα κριτήρια για την ένταξη στο ΚΟΤ, μαζί με την καθιέρωση τεσσάρων κατηγοριών, όπου σε κάθε μια θα αντιστοιχεί και έκπτωση από 20% έως και 80% επί του κανονικού τιμολογίου ρεύματος. Η έκπτωση 80% θα αφορά μόνο όσους δικαιούνται το λεγόμενο "εισόδημα αλληλεγγύης", δηλαδή τους εκατοντάδες χιλιάδες συνανθρώπους μας, που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας. Εννοείται ότι θα προηγείται αυστηρός έλεγχος, ώστε να μην εισχωρήσουν στο ευνοικό αυτό μέτρο και ευκατάστατοι καταναλωτές.
Ταυτόχρονα, και για όλες τις κατηγορίες του "νέου ΚΟΤ", η διαδικασία χορήγησης γίνεται πιο αυστηρή, καθώς εκτός από εισοδηματικά κριτήρια, καθιερώνονται και περιουσιακά (καταθέσεις, ακίνητη περιουσία), πιθανόν ακόμη και το τεκμήριο των αυτοκινήτων που κατέχει μια οικογένεια.
Με τις αλλαγές που θα επέλθουν στο ΚΟΤ υπολογίζεται ότι το ετήσιο κόστός του θα αυξηθεί. Και από τα σημερινά επίπεδα των 80 εκατ. ευρώ, υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί στα 100 εκατ. ευρώ. Τα κόστη αυτά ως γνωστόν συνυπολογίζονται στο κόστος των ΥΚΩ που πληρώνουν οι υπόλοιποι καταναλωτές.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, χθες η ΡΑΕ ενέκρινε τα κόστη του ΚΟΤ για τα έτη 2015 και 2016. Συγκεκριμένα ενέκρινε για το 2015 ποσό 70 εκατ. ευρώ, και για το 2016 ποσό 80 εκατ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου