Κωνσταντίνος Φιλίππου
Φέσι τουλάχιστον 164 εκ. ευρώ έχουν φορέσει στη ΔΕΗ 83.000 πρώην πελάτες της οι οποίοι βρήκαν παράθυρο διαφυγής για την αποπληρωμή των χρεών τους μέσα από την αλλαγή προμηθευτή. Τα στοιχεία αυτά είναι τα τελευταία που είχαν δει το φως της δημοσιότητας και το πρόβλημα φαίνεται να οξύνεται.
Στους ιδιώτες προμηθευτές έχουν αρχίσει επίσης να διογκώνονται οι απώλειες. Υπολογίζεται ότι ήδη έχουν φτάσει στο 2 με 3% επί του τζίρου των εναλλακτικών προμηθευτών.
Αν και τον Μάιο του 2016 ο τότε υπουργός Πάνος Σκουρλέτης με απόφαση του είχε επιδιώξει να περιορίσει το φαινόμενο του... ενεργειακού τουρισμού, εντούτοις η σημερινή ηγεσία του υπουργείου ΠΕΝ και η διοίκηση της ΔΕΗ θεωρούν ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω αυστηροποίησης του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας. Το ίδιο πιστεύουν και οι εναλλακτικοί προμηθευτές.
Η απόφαση που είναι σε ισχύ προβλέπει ότι «ο πελάτης δεν δύναται να προβεί σε καταγγελία της σύμβασης, για άσκηση του δικαιώματος αλλαγής προμηθευτή, εάν δεν έχει προηγουμένως εξοφλήσει ολοσχερώς τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του που απορρέουν από την αρχική σύμβαση, ή, εάν δεν έχει πρώτα προβεί σε διακανονισμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών του προς τον προμηθευτή του, στο πλαίσιο της πολιτικής διακανονισμών που αυτός εφαρμόζει».
Επιπλέον, πάλι με την απόφαση Σκουρλέτη δίνεται η δυνατότητα στον προηγούμενο πάροχο του καταναλωτή: «Ο παλαιός προμηθευτής, σε περίπτωση μη τήρησης, από μεριάς του πελάτη, των όρων του διακανονισμού των ληξιπρόθεσμων οφειλών, διατηρεί το δικαίωμα να υποβάλλει στον αντίστοιχο διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης της παροχής, ακόμη και εάν έχει συναφθεί σύμβαση προμήθειας με νέο προμηθευτή».
Οι στρατηγικοί κακοπληρωτές φαίνεται ότι βρίσκουν τρόπο να αφήνουν ληξιπρόθεσμα χρέη μέσα από τους διακανονισμούς. Δηλαδή πριν αλλάξουν προμηθευτή, υπάγονται σε ρύθμιση οφειλών. Αποκτούν έτσι το δικαίωμα αλλαγής παρόχου. Αφού αλλάξουν προμηθευτή έπειτα παύουν να τηρούν τον διακανονισμό με τον παλιό πάροχο.
Βέβαια άλλο ένα κόλπο των στρατηγικών κακοπληρωτών, ιδίως επιχειρήσεων, είναι η αλλαγή ΑΦΜ με αποτέλεσμα ο προμηθευτής να μην μπορεί να εντοπίσει τον οφειλέτη.
Ένα από τα μέτρα αντιμετώπισης που εξέτασαν κάποια στιγμή οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας είναι το παράδειγμα των εταιριών κινητής τηλεφωνίας. Οι τελευταίες δημιούργησαν υπό την έγκριση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων μητρώο ασυνεπών πελατών προκειμένου να λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα αποτροπής προστασίας. Ποια είναι αυτά; Η πρόταση προς αυτούς πακέτων τηλεφωνίας με όχι τόσο ευνοϊκούς όρους όπως στους υπόλοιπους συνεπείς καταναλωτές.
Ο κλάδος της προμήθειας βλέπει και σήμερα θετικά τη δημιουργία ενός εθελοντικού «Τειρεσία» όπως στις τηλεπικοινωνίες, αλλά πρέπει να σημειωθεί ότι ανάλογες κινήσεις στο παρελθόν συνάντησαν την άρνηση της ΡΑΕ.
Ειδικά για το φαινόμενο της αλλαγής ΑΦΜ ή του εμφανιζόμενου νόμιμου εκπροσώπου, εκ μέρους επαγγελματιών, προκειμένου να συνεχίζουν στον ίδιο χώρο, την ίδια δραστηριότητα, αφήνοντας τεράστια φέσια, στελέχη του κλάδου προτείνουν τη δημιουργία «μαύρης λίστας» με μετρητές και όχι μόνον με πρόσωπα. Να μην μπορεί δηλαδή να επανασυνδεθεί ένας κομμένος μετρητής, εάν δεν εξοφληθεί το χρέος που έχει αφήσει, ανεξάρτητα αν εμφανίζεται να έχει αλλάξει ο χρήστης του χώρου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου