Ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος ανακοίνωσε ότι η αλλαγή θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2028, με νέο μηχανισμό είσπραξης που θα θυμίζει τον ΕΝΦΙΑ.
Η μεταρρύθμιση ευθυγραμμίζεται με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις για «καθαρούς» λογαριασμούς ενέργειας, οι οποίοι σήμερα επιβαρύνονται με πλήθος φόρων και τελών υπέρ τρίτων.
Η μετάθεση της εφαρμογής για το 2028 αποδίδεται σε τεχνικές δυσκολίες, καθώς απαιτείται η δημιουργία νέου πληροφοριακού συστήματος και η διασφάλιση των εσόδων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ένα μοντέλο είσπραξης που εφαρμόζεται σχεδόν αδιάλειπτα εδώ και μισό αιώνα στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας οδεύει προς το τέλος του. Η κυβέρνηση δρομολογεί την αποσύνδεση των δημοτικών τελών από το ηλεκτρικό ρεύμα, ανοίγοντας τον δρόμο για μια συνολική αναμόρφωση των λογαριασμών, οι οποίοι επί δεκαετίες λειτουργούσαν όχι μόνο ως μέσο πληρωμής της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και ως εισπρακτικός μηχανισμός φόρων και τελών υπέρ τρίτων.
Η αλλαγή ευθυγραμμίζεται με τη νέα ευρωπαϊκή κατεύθυνση για «καθαρούς» λογαριασμούς ενέργειας, ωστόσο η εφαρμογή της μετατίθεται για το 2028, αναδεικνύοντας τις τεχνικές δυσκολίες δημιουργίας ενός νέου μηχανισμού είσπραξης, αλλά και τις έντονες επιφυλάξεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για τις επιπτώσεις στα έσοδά της.
Ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος ανακοίνωσε χθες (26/6) ότι από την 1η Ιανουαρίου 2028 τα δημοτικά τέλη θα πάψουν να εισπράττονται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας και θα καταβάλλονται με διαφορετικό μηχανισμό, ο οποίος θα καθοριστεί με Προεδρικό Διάταγμα και θα θυμίζει, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου, το μοντέλο είσπραξης του ΕΝΦΙΑ, με ετήσια εκκαθάριση και δυνατότητα αποπληρωμής σε δώδεκα δόσεις.
Η μεταρρύθμιση αποτελεί πάγιο αίτημα τόσο των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας όσο και της αγοράς, καθώς οι λογαριασμοί έχουν εξελιχθεί σε ένα πολυσύνθετο εισπρακτικό εργαλείο, στο οποίο το κόστος της ίδιας της ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί πλέον μόνο ένα μέρος του τελικού ποσού που πληρώνει ο καταναλωτής.
Ωστόσο, η επιλογή της κυβέρνησης να μεταθέσει την εφαρμογή για το 2028 δείχνει ότι πρόκειται για μια μεταρρύθμιση με σημαντικές τεχνικές αλλά και πολιτικές δυσκολίες. Από τη μία απαιτείται η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος που θα συνδέει τους δήμους με τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες και θα διασφαλίζει την ορθή βεβαίωση των οφειλών. Από την άλλη, η αλλαγή αφορά άμεσα τα οικονομικά των δήμων, οι οποίοι σήμερα απολαμβάνουν υψηλή εισπραξιμότητα ακριβώς επειδή τα δημοτικά τέλη είναι ενσωματωμένα στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η μετάθεση της εφαρμογής μετά το 2027 αφήνει εκτός της επόμενης εκλογικής περιόδου μια ιδιαίτερα ευαίσθητη μεταρρύθμιση, η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει αντιδράσεις από την Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και να ανοίξει τη συζήτηση για το πώς θα διασφαλιστούν τα έσοδα των δήμων όταν χαθεί ο σημερινός μηχανισμός είσπραξης.
Ένας λογαριασμός που έχει πάψει να αφορά μόνο το ρεύμα
Η συζήτηση για τα δημοτικά τέλη επαναφέρει στο προσκήνιο ένα διαχρονικό πρόβλημα της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας: ο λογαριασμός που λαμβάνει ο καταναλωτής δεν αντανακλά μόνο την αξία του ηλεκτρισμού που καταναλώνει.
Εκτός από την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, περιλαμβάνει τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις για τη χρήση του συστήματος μεταφοράς και του δικτύου διανομής, τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), το ΕΤΜΕΑΡ, τα δημοτικά τέλη, τον δημοτικό φόρο, το τέλος υπέρ της ΕΡΤ, τον ΦΠΑ και άλλες επιβαρύνσεις.
Το αποτέλεσμα είναι πολλές φορές η αξία της ίδιας της ηλεκτρικής ενέργειας να αποτελεί μειοψηφία του τελικού λογαριασμού.
Χαρακτηριστικό είναι παράδειγμα λογαριασμού για μηνιαία κατανάλωση μόλις 230 κιλοβατωρών. Η αξία της ηλεκτρικής ενέργειας ανέρχεται σε μόλις 30,03 ευρώ, ενώ το συνολικό πληρωτέο ποσό διαμορφώνεται στα 84,11 ευρώ.
Με άλλα λόγια, μόλις το 36% του λογαριασμού αφορά την αγορά ηλεκτρικού ρεύματος.
Οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις φτάνουν τα 21,25 ευρώ, τα δημοτικά τέλη και ο δημοτικός φόρος τα 26,11 ευρώ, ενώ η ΕΡΤ και οι λοιποί φόροι προσθέτουν σχεδόν ακόμη 7 ευρώ. Συνολικά, περισσότερα από 54 ευρώ του λογαριασμού αφορούν επιβαρύνσεις που δεν συνδέονται άμεσα με την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου