Χωρίς συμφωνία παραμένει, και μετά τις επαφές του Σαββατοκύριακου, η διαπραγμάτευση της ελληνικής πλευράς με τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών, σχετικά με την υλοποίηση του ήδη ψηφισμένου θεσμικού πλαισίου για τις δημοπρασίες ρεύματος τύπου NOME.
Οι συζητήσεις θα συνεχιστούν, με την προσδοκία να έχει επί της ουσίας κλείσει το θέμα – και ειδικά σχετικά με τις προς δημοπράτηση ποσότητες - μέχρι την ημέρα, πιθανότατα εντός της εβδομάδας, που ο Υπουργός Ενέργειας θα συναντηθεί (με ενεργειακή ατζέντα) με τους επικεφαλής του κουαρτέτου που αναμένονται στην Αθήνα.
Σύμφωνα πάντως με τις πληροφορίες του energypress, ο κ. Σταθάκης έχει πειστεί απολύτως ότι η απαίτηση των θεσμών για σωρευτικό υπολογισμό των προς δημοπράτηση ποσοτήτων χρόνο με το χρόνο (πρακτικά, να κατευθυνθεί στις δημοπρασίες NOME το 46% της παραγωγής της ΔΕΗ μέχρι το 2019) οδηγεί τη ΔΕΗ σε άμεση κατάρρευση και σε πορεία πτώχευσης. Ως εκ τούτου έχει διαμηνύσει με απόλυτο τρόπο στους εκπροσώπους των θεσμών ότι αυτό το σενάριο, του σωρευτικού υπολογισμού των ποσοτήτων, δεν γίνεται αποδεκτό. «Βίαιες λύσεις δεν πρόκειται να γίνουν ανεκτές» είναι η φράση του Υπουργού.
«Εφαρμογή του νόμου όπως έχει ψηφιστεί, χωρίς καμία υποχώρηση», είναι πλέον η στάση που έχει η ελληνική αντιπροσωπεία με βάση την κατεύθυνση Σταθάκη. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι ακόμα και το ενδεχόμενο να υπολογιστούν πράγματι σωρευτικά οι ποσότητες, μόνον όμως για το 2017 (να βγούν τον Ιανουάριο οι ποσότητες που αντιστοιχούν στο 12%, και τον Σεπτέμβριο να βγεί και πάλι το 8% του 2016, πιθανόν και σε δύο "δόσεις", μία 4% στο τέλος του 2017 και μία 4% μέσα στο 2018), ενδεχόμενο το οποίο, όπως είχε γράψει το energypress, είχε δεχθεί σε προηγούμενη φάση η ελληνική πλευρά για την πρόοδο της συζήτησης, τώρα δεν το αποδέχεται.
Το σημείο στο οποίο φαίνεται ότι μπορεί να επιτευχθεί σύγκληση είναι να εφαρμόζονται άμεσα στις επόμενες δημοπρασίες (και όχι σε μακρό χρόνο όπως ισχύει σήμερα), οι διορθώσεις στις ποσότητες που θα θεωρούνται απαραίτητες με βάση το review που θα κάνει η ΡΑΕ τον Ιούνιο του 2017 και κάθε Ιούνιο. Να αυξηθούν δηλαδή άμεσα οι ποσότητες αν υπάρχει πρόβλεψη για υστέρηση στην επίτευξη των στόχων ή και να μειωθούν αν διαπιστωθεί ότι η πραγματική μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στην πράξη υπερβαίνει τους στόχους που έχουν προσδιοριστεί (εδώ θα μετρήσει προφανώς και το αποτέλεσμα που θα έχει μια πιθανή υλοποίηση του σχεδίου της ΔΕΗ για πώληση έτοιμου πελατολογίου).
Σε αυτό το σημείο ωστόσο υπάρχει επιμονή των θεσμών σε μια πιο σκληρή απαίτηση: εκτός από την πιθανή αναθεώρηση τον Ιούνιο του 2017, να περιληφθεί σε μια τωρινή συμφωνία και η ρητή αναφορά ότι, εάν τον Ιούνιο του 2018 υπάρχει υστέρηση στο στόχο, να περνάμε αυτόματα σε άλλου τύπου δομική λύση και συγκεκριμένα στην επαναφορά του σχεδίου της «μικρής ΔΕΗ». Αξίζει να επισημανθεί ότι στο μνημόνιο μέχρι σήμερα δεν υπάρχει «περιγραφή» της εναλλακτικής λύσης, στην περίπτωση που δεν «περπατήσει» η λύση των NOME. Αναφέρεται απλά ότι θα εφαρμοστούν «δομικά μέτρα». Τώρα η τρόικα ζητάει να αποσαφηνιστεί ποια θα είναι αυτά τα δομικά μέτρα.
Η αφετηρία και οι ανησυχίες
Υπενθυμίζεται ότι η τρόικα θεωρεί εξαρχής ότι θα πρέπει κάθε χρόνο μέχρι το 2019 να υλοποιείται ένα συνεχές roll out των ποσοτήτων της προηγούμενης χρονιάς, αρχής γενομένης από το Σεπτέμβριο του 2017 οπότε θα πρέπει να επαναδιατεθεί (εκτός από το 12%) και το 8% του 2016.
Αυτή η απαίτηση δεν γίνεται δεκτή από την ελληνική πλευρά, η οποία επιμένει ότι, όσον αφορά τις ποσότητες, η απλή εφαρμογή του Νόμου (8% το 2016, 12% το 2017, 13% το 2018 και 13% το 2019) είναι αρκετή για να δημιουργήσει την απαιτούμενη κινητικότητα και να επιτευχθεί ο στόχος μείωσης του ποσοστού της ΔΕΗ στην προμήθεια κάτω από 50% έως το 2020. Κεντρικό επιχείρημα της ελληνικής πλευράς είναι ότι δεν πρέπει να ταυτίζεται το ποσοστό πελατών που πρέπει να χάσει η ΔΕΗ βάσει των συμφωνημένων στόχων με τις ποσότητες που βγαίνουν στις δημοπρασίες NOME. Σύμφωνα με την ελληνική άποψη, οι ποσότητες που βγαίνουν στο NOME είναι προϊόντα αντιστάθμισης κινδύνου και ως εκ τούτου πρέπει να καλύπτουν μέρος και όχι το σύνολο του ρεύματος που εκπροσωπούν οι ιδιώτες εναλλακτικοί προμηθευτές. Το υπόλοιπο πρέπει να το παίρνουν - οι προμηθευτές - από την αγορά.
Ανησυχητικό είναι επίσης το γεγονός ότι οι θεσμοί –και ειδικά οι εκπρόσωποι της Κομισιόν – έχουν εγείρει κατά τις συζητήσεις θέμα συνέχειας της διαδικασίας εκχώρησης του 46% της παραγωγής της ΔΕΗ και μετά το 2019 που λήγει η συμβατική υποχρέωση για μείωση του ποσοστού της ΔΕΗ κάτω από το 50%. Οι θεσμοί δεν ζητούν να περιληφθεί τώρα κάποια πρόβλεψη στην όποια συμφωνία, ωστόσο είναι μια αρνητική παρακαταθήκη για τις μελλοντικές αξιολογήσεις.
Ας σημειωθεί τέλος ότι οι δύο πλευρές, όπως έγκαιρα έχει αποκαλύψει το energypress, φαίνεται ότι έχουν συμφωνήσει σε ότι αφορά την αναθεώρηση της τιμής εκκίνησης των δημοπρασιών. Συγκεκριμένα έχει επικρατήσει η άποψη της ελληνικής πλευράς να μην υπάρξει άμεση αναθεώρηση στην τιμή της δημοπρασίας του Ιανουαρίου, η οποία θα περιλαμβάνει την τιμή των ρύπων του 2016. Μια τέτοια εξέλιξη θα οδηγούσε σε περαιτέρω μείωση της τιμής εκκίνησης. Αντίθετα θα υπάρχει μια ετήσια αναθεώρηση, η οποία θα πραγματοποιείται τον Ιούνιο και η οποία θα εφαρμόζεται στις επόμενες δημοπρασίες.energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου