ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
Στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών των εταιρειών που διεκδικούν το έργο της σύνδεσης της Αίγινας με την ΕΥΔΑΠ προχωρά τη Δευτέρα η Περιφέρεια Αττικής. Το έργο «έχασε» τουλάχιστον ένα έτος λόγω του πολέμου προσφυγών ανάμεσα στις πέντε εταιρείες που το διεκδικούν και πιθανότατα έπεται συνέχεια. Η εξέλιξη έρχεται, κατά τραγική ειρωνεία, λίγες ημέρες μετά το δυστύχημα με υδροφόρα, που κόστισε τη ζωή σε δύο ανθρώπους.
Η Αίγινα των 15.000 κατοίκων τον χειμώνα και 60.000 το καλοκαίρι καλύπτει σήμερα τις ανάγκες της με την (πανάκριβη) μεταφορά νερού από τις εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ στον Ασπρόπυργο και κάποιες λιγοστές (δημοτικές ή ιδιωτικές) γεωτρήσεις. Υπολογίζεται ότι τα τελευταία χρόνια εισέρχονται στο δίκτυο της Αίγινας περίπου 2,4-2,5 εκατ. κυβικά μέτρα νερού ετησίως. Με δεδομένο ότι για τη μεταφορά τους δαπανώνται περίπου 4 εκατ. ευρώ ετησίως, η δαπάνη προμήθειας νερού διαμορφώνεται στα 2,5 έως 3 ευρώ ανά κυβικό μέτρο. Εκτός από το υψηλό κόστος, τα προβλήματα στην υδροδότηση του νησιού (που έχει εδώ και χρόνια μετατραπεί σε προάστιο της Αθήνας) παραμένουν, με τις διακοπές στην παροχή νερού την καλοκαιρινή περίοδο να αποτελούν συχνό φαινόμενο.
Από το 2001
Η συζήτηση για την εξεύρεση μόνιμης λύσης ξεκίνησε πριν από μια 15ετία. Το 2001 πραγματοποιήθηκε από την ΕΥΔΑΠ και το (τότε) ΥΠΕΧΩΔΕ προμελέτη για τη δυνατότητα υδροδότησης του νησιού με υποθαλάσσιο αγωγό. Το 2003, η μελέτη επικαιροποιήθηκε. Το 2006 προτάθηκε η κατασκευή του αγωγού μέσω ΣΔΙΤ (σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα), η προετοιμασία του διαγωνισμού ξεκίνησε αλλά δεν ολοκληρώθηκε. Το 2013 το (τότε) υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών ενέκρινε την κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού, με φορέα υλοποίησης την Περιφέρεια Αττικής, ενώ το 2015 υπεγράφη προγραμματική σύμβαση με τον Δήμο Αίγινας και πραγματοποιήθηκε η δημοπράτηση του έργου με προϋπολογισμό 32,5 εκατ. ευρώ.
Ο υψηλός προϋπολογισμός του έργου σε μια εποχή ισχνών αγελάδων κίνησε, όπως ήταν επόμενο, το ενδιαφέρον μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών. Και έτσι ξεκίνησε ένας πόλεμος προσφυγών στο ΣτΕ. «Οι προσφυγές απορρίφθηκαν όλες και έτσι τη Δευτέρα προχωρούμε στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών», εξηγεί στην «Κ» ο αντιπεριφερειάρχης Νήσων Παν. Χατζηπέρος. Βέβαια, δεν αποκλείεται να ακολουθήσει ένας νέος γύρος ενστάσεων και προσφυγών μετά την ανάδειξη του προσωρινού αναδόχου, που να καθυστερήσει έτι περαιτέρω την υπογραφή της σύμβασης.
Συμπτωματικά, πάντως, ο κ. Χατζηπέρος έχει εμπειρία από το αντικείμενο. «Συμμετείχα ως αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού τη δεκαετία του ’80 στην πόντιση του πρώτου αγωγού της ΕΥΔΑΠ, για τη σύνδεση με τη Σαλαμίνα», εξηγεί. «Το πρόβλημα ήταν πως, όταν άδειαζε από νερό ο αγωγός, ανέβαινε στην επιφάνεια και καταστρεφόταν από τα διερχόμενα πλοία. Ετσι αναγκαστήκαμε να σχεδιάσουμε μια “πατέντα”, για τη στήριξή του με μπλοκ τσιμέντου στον πυθμένα». Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αγωγός σύνδεσης της Αίγινας με τη Σαλαμίνα (κι από εκεί με την ΕΥΔΑΠ) θα θαφτεί κάτω από τον πυθμένα, για να μην υπάρξει πρόβλημα με την αλιεία. «Το έργο έχει διάρκεια κατασκευής 2,5 έτη. Ελπίζω ότι θα προλάβουμε να το ολοκληρώσουμε πριν από το τέλος της θητείας μας το 2019», λέει ο κ. Χατζηπέρος.
Ο αγωγός που θα συνδέει το Λεόντι Αίγινας με τη δεξαμενή της ΕΥΔΑΠ στο Περάνι Σαλαμίνας θα έχει μήκος 13.920 μ. –μέγεθος πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα– που θα ποντιστεί σε βάθη έως και 90 μέτρων. Τα συνοδά έργα σε Σαλαμίνα και Αίγινα έχουν ήδη κατασκευαστεί. Απομένει η αντικατάσταση του δικτύου ύδρευσης του νησιού, που καταγράφει τεράστιες απώλειες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου