Γιώργος Φιντικάκης
Εφόσον δώσουν σήμερα το παρών, ονόματα, όπως Siemens, Intracom Telecom, Schneider και Landis+GYR, δημιουργούνται συνθήκες ισχυρού ανταγωνισμού. Σε πρώτη φάση, οι υποψήφιοι καλούνται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον, θα ακολουθήσει η διαδικασία των τεχνικών προσφορών και οι τρεις φιναλίστ - ανάδοχοι θα αναλάβουν να υποβάλουν οικονομικές προσφορές για το έργο.
Το κόστος για κάθε νέο smart meter ανέρχεται στα 150 ευρώ, ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται στα 830 εκατ. ευρώ, και αυτό θα υλοποιηθεί κλιμακωτά σε βάθος 8ετίας, με ορίζοντα περάτωσης το 2030. Εφόσον τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα, τότε στο τέλος της δεκαετίας θα έχουν «κουμπώσει» στο δίκτυο περίπου 7,3 νέοι έξυπνοι μέτρησης, αντικαθιστώντας τα παμπάλαια ρολόγια με τα οποία μετριέται ακόμη σήμερα η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. Βάσει σχεδίου προβλέπεται κάθε χρονιά να τοποθετείται καθορισμένος αριθμός μετρητών, χωρίς αυτό να σημαίνει και ότι θα τηρηθούν οι χρόνοι, αφού οι παρατασεις έχουν πάει πίσω το έργο.
Για φέτος, η αρχική πρόβλεψη του διαγωνισμού έκανε λόγο για εγκατάσταση 300.000 μετρητών (στόχος προφανώς που θα αναθεωρηθεί), ενώ ο αριθμός ανεβαίνει στους 500.000 για το 2023, στους 800.000 για το 2024, στο 1 εκατομμύριο για το 2025, όπως και το 2026, σε 800.000 για το 2027, επίσης 1 εκατομμύριο για το 2028 και το 2029, και σε 900.000 μετρητές για το 2030.
Σε πρακτικό επίπεδο, οι νέοι μετρητές θα παρέχουν στους καταναλωτές πρόσβαση στα δεδομένα τους ακόμη και εξ αποστάσεως, καταμέτρηση των κιλοβατωρών που χρησιμοποιούν σε real time, ιστορικά στοιχεία κατανάλωσης, μέσω home device ή web application. Κυρίως όμως ο διαχειριστής του δικτύου αποκτά πρόσβαση σε πληθώρα πληροφοριών για τυχόν προβλήματα ή βλάβες βελτιώνοντας σημαντικά τον χρόνο αντικατάστασής τους.
Για παράδειγμα, αν οι έξυπνες μετρητές ήταν σήμερα εγκατεστημένοι, τότε κάθε φορά που θα έπεφτε το ρεύμα σε μια περιοχή λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων, όπως με τις κακοκαιρίες «Ελπίδα» και «Μήδεια», θα στέλνονταν άμεσα σήμα στα κεντρικά του διαχειριστή, και εκείνος μέσω ενός network operating center θα έδινε εντολή από μακριά, χωρίς να χρειάζεται να στέλνει επιτόπου συνεργεία, αυτά να σκαρφαλώνουν κάτω από αντίξοες συνθήκες σε πυλώνες, κ.ό.κ.
Διαθέτοντας μια ψηφιοποιημένη εικόνα των δεκάδων, εκατοντάδων ή χιλιάδων διακοπών σε μια περιοχή, ο ΔΕΔΔΗΕ θα μπορεί να δημιουργεί άμεσα ένα ψηφιακό χάρτη με τις βλάβες. Και έχοντας την ψηφιακή εικόνα των γραμμών που έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας θα στέλνει το προσωπικό του στο σωστό χρόνο στα σωστά σημεία, χωρίς καθυστέρηση. Ετσι συμβαίνει παντού όταν υπάρχουν βλάβες στο δίκτυο, από την Γερμανία και την Ιταλία μέχρι τη γειτονική μας Ρουμανία, με την Ελλάδα να αποτελεί ακόμη εξαίρεση.
Εκτός των παραπάνω, έτερο όφελος είναι η δυνατότητα διαχείρισης της ζήτησης μέσω της εφαρμογής πολυζωνικών τιμολογίων. Στην ουσία οι προμηθευτές θα αρχίσουν να προσφέρουν ολοένα και περισσότερο σύνθετα πολυζωνικά τιμολόγια, στα οποία ο καταναλωτής θα μπορεί να μειώνει σημαντικά το κόστος ρεύματος, ανάλογα με τις ανάγκες του αλλά και εκείνες του συστήματος. Σε ώρες μεγάλης διαθεσιμότητας ενέργειας π.χ. από φωτοβολταϊκά αιολικά θα μπορεί να επιβραβεύεται με χαμηλότερες τιμές, ενώ σε ώρες υψηλής ζήτησης θα χρεώνεται περισσότερο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου