Σάββατο 10 Ιανουαρίου 2015

Ποιοι και γιατί θέλουν την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας

Του Δημήτρη Δελεβέγκου


Η οδική ζεύξη της Σαλαμίνας με το Πέραμα αποτελεί χρόνιο αίτημα των περίπου 39.000 μόνιμων κατοίκων-ή τουλάχιστον ενός μεγάλου τμήματος αυτών- του νησιού, καθώς σήμερα η μετακίνηση από και προς την υπόλοιπη Αττική εξασφαλίζεται μόνο μέσω των επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων. Να χρονίσει όμως, κοντεύει και το έργο της οδικής σύνδεσης που τουλάχιστον κατά τα τελευταία χρόνια σε καθεστώς...μόνιμης δημοπράτησης.

Η διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το έργο, μέσω του οποίου επιδιώκεται να βγει από την απομόνωση το νησί του Αργοσαρωνικού έχει βρεθεί αντιμέτωπη με σερί έξι παρατάσεων, με την τελική, πλέον, προθεσμία να ολοκληρώνεται στις 3 Φεβρουαρίου.


Και παρότι ένα πέπλο αβεβαιότητας σκέπει λόγω εκλογών (και) το project προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ, το υπουργείο Υποδομών προχωρά στη συγκρότηση επιτροπής διαγωνισμού της πρώτης φάσης-αφορά την εκδήλωση ενδιαφέροντος και την προεπιλογή- του δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου.

Η οδική ζεύξη θα υλοποιηθεί με την μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου που θα συμμετέχουν οι ενδιαφερόμενοι, η τοπική αυτοδιοίκηση και τα εμπλεκόμενα υπουργεία (ΥΠΟΜΕΔΙ, ΥΠΕΚΑ κ.α), σύμφωνα με όσα προβλέπει η απόφαση του αρμόδιου υπουργείου.

Κατά την πρώτη φάση, δηλαδή, θα γίνει προεπιλογή των υποψηφίων που θα λάβουν µέρος στη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου (διαβούλευση) και στη συνέχεια θα υποβάλουν δεσµευτική προσφορά. Η δεύτερη φάση αφορά στη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου και κατά την τρίτη φάση οι διαγωνιζόμενοι θα υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές.

Το έργο και οι ενδιαφερόμενοι

Το έργο της μόνιµης υποθαλάσσιας οδικής ζεύξης Σαλαµίνας - Περάµατος αφορά στην κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας µήκους περίπου 1,1 χλµ µε τις εκατέρωθεν προσβάσεις της (συνολικό µήκος έργου περί τα 3χλµ) από τον ανισόπεδο κόμβο Περάµατος µέχρι τoν ανισόπεδο κόμβο Παλουκίων. Περιλαμβάνει και τα οδικά τµήµατα παράκαµψης των πόλεων Περάµατος και Σαλαµίνας µήκους περίπου 14,5 χλµ.

Βάσει του αρχικού σχεδιασμού, το οδικό τμήμα θα εκτείνεται από την υπάρχουσα Λεωφόρου Σχιστού-Σκαραµαγκά, µε την οποία συνδέεται µε ανισόπεδο κόµβο, οδεύει εντός της περιοχής του Ναυτικού Οχυρού Σκαραµαγκά και µέχρι την περιοχή του κολυµβητηρίου Περάµατος όπου δηµιουργείται κόµβος για την σύνδεσή του µε την υφιστάµενη οδό Περάµατος-Κερατσινίου-Πειραιά.

Ακολουθεί η υποθαλάσσια ζεύξη µε οδική σήραγγα και στη συνέχεια όδευση επί της νήσου του Αγίου Γεωργίου κατ΄ επέκταση της υπάρχουσας οδικής σύνδεσης της νήσου Αγίου Γεωργίου µε τον Ναύσταθµο.

Στην περιοχή των Παλουκίων προβλέπεται η δηµιουργία κόµβου για τη σύνδεση µε την υπάρχουσα οδό Παλουκίων – Αµπελακίων / Σαλαµίνας καθώς και µε το Ναύσταθµο, διατηρουµένης και της σύνδεσης της οδού Αµπελακίων / Σαλαµίνας µε τον Ναύσταθµο. Στη συνέχεια ακολουθεί όδευση Βόρεια του οικισµού των Παλουκίων και δηµιουργία δεύτερου κόµβου εισόδου προς τον Ναύσταθµο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, σχεδόν το σύνολο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων ενδιαφέρονται για το έργο, αν και λόγω της πολιτικής αστάθειας, είναι άγνωστο πώς και με ποιο τρόπο θα μετουσιωθεί εμπράκτως το ενδιαφέρον. Έτσι, όποτε και όταν -μιας και η καταληκτική προθεσμία της 3ης Φεβρουαρίου πιθανολογείται ότι θα παραταθεί εκ νέου- κατατεθούν προσφορές το «παρών» αναμένεται να δώσουν η κοινοπραξία Ελλάκτωρ-Vinci, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ACS, J&P Άβαξ-Bouygues και ΜΕΤΚΑ.

Η χρηματοδότηση της κατασκευής θα καλυφθεί από ίδια και δανειακά κεφάλαια, ενώ η ανάκτηση της επένδυσης θα στηριχθεί στην είσπραξη διοδίων τελών.

Τα ferry

Ωστόσο, η κατασκευή της οδικής ζεύξης με μαθηματική ακρίβεια αναμένεται να οδηγήσει στη συρρίκνωση του έργου των ferries που σε 24ωρη βάση ενώνουν το νησί με την υπόλοιπη Αττική. Και αυτή αποτελεί την αιτία ενός ακήρυχτου πολέμου των ακτοπλοϊκών εταιρειών κατά του έργου, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.

Πρόκειται, άλλωστε, για μία κερδοφόρο μπίζνα, δεδομένου ότι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, ετησίως μεταφέρονται 13 εκατ. επιβάτες, 3 εκατ. μικρά αυτοκίνητα, 1,3 εκατ. δίκυκλα και 280.000 φορτηγά αυτοκίνητα. 

Σε κάθε πάντως, περίπτωση παρά τη διαφαινόμενη  πρόοδο, εωσότου τελεσφορήσει η υποθαλάσσια ζεύξη θα απαιτηθούν αρκετά ακόμη χρόνια…

dimitris.delevegos@capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ

ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ
κάντε κλικ στην εικόνα

ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

ΣΩΤΗΡΗΣ ΣΟΦΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΣΩΤΗΡΗΣ ΣΟΦΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
kourdistoportokali.com

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (1918-2017)

Κ.ΚΟΛΜΕΡ

Leonard Cohen - A Thousand Kisses Deep

MICHAEL LANDON

ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΣΠΙΤΙ ΣΤΟ ΛΙΒΑΔΙ

TVP

TVP

TVP ΤΟ WEB ΚΑΝΑΛΙ ΜΑΣ

TVP ΤΟ WEB ΚΑΝΑΛΙ ΜΑΣ
κάντε κλικ στην εικόνα