Του Γ. Αγγέλη
Σε ένα περιβάλλον ζυμώσεων στις Βρυξέλλες για τη διαμόρφωση του πλαισίου συμφωνίας με την Ελλάδα για τη μετά την 20ή/8 περίοδο, εξετάζονται όλοι οι κίνδυνοι που μπορούν να προκύψουν. Τρεις εντοπίζονται ως οι πλέον ισχυροί.
Όσο και αν αυτό φαίνεται παράδοξο, ο πλέον ισχυρός κίνδυνος για τη μετά τις 20 Αυγούστου (τέλος τρίτου προγράμματος) περίοδο δεν είναι "εσωτερικός".
Σύμφωνα με παράγοντες που εμπλέκονται στον σκληρό πυρήνα των ζυμώσεων για τη σύνθεση του πλαισίου συμφωνίας με την ελληνική κυβέρνηση για τη μετά το τρίτο πρόγραμμα περίοδο, ο ισχυρότερος και πλέον ανεξέλεγκτος κίνδυνος είναι "εξωτερικός". Και αφορά στο ενδεχόμενο ισχυρών και παρατεταμένων αναταράξεων στις διεθνείς αγορές, λόγω των συνδυασμένων παρενεργειών από τις αλλαγές στη νομισματική περιοχή δολαρίου/ευρώ και του διαφαινόμενου εμπορικού πολέμου μετά τα μέτρα Τραμπ με Κίνα και ΕΕ.
Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, εάν η Ελλάδα βρεθεί σε ένα τέτοιο περιβάλλον "βίαιων" εξελίξεων και παρά τις εξαιρετικά χαμηλές βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της όσον αφορά στην εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους, θα υποστεί σημαντικές πιέσεις, ιδιαίτερα στον ιδιωτικό τομέα, που δεν θα της επιτρέψουν αναπτυξιακούς ρυθμούς ανάλογους με τις απαιτήσεις των πρωτογενών πλεονασμάτων, με τα οποία έχει δεσμευθεί τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι οποίες δεν έχουν επιβεβαιωθεί προς το παρόν, αναζητείται ένας μηχανισμός, που να καλύπτει σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο αυτές τις απαιτήσεις, χωρίς να αυξάνει δραματικά τις δημοσιονομικές πιέσεις σε σημείο που να ξαναφέρει την οικονομία σε αδιέξοδο.
Ο δεύτερος μεγαλύτερος κίνδυνος συνδέεται με τις γεωπολιτικές αναταράξεις στην Αν. Μεσόγειο και το ανοικτό μέτωπο με την Τουρκία, τόσο στο Αιγαίο όσο και στην Κύπρο, και τις διεργασίες για την εξόρυξη φυσικού αερίου στις κυπριακές ΑΟΖ. Η "ισχυρή" δήλωση από πλευράς ΕΕ για τη στήριξη της ελληνικής θέσης απέναντι στην Τουρκία, στη Σύνοδο στη Βάρνα, είχε προετοιμασθεί, όπως είχε αποκαλύψει το Capital.gr, από τη συνάντηση Κορυφής στις Βρυξέλλες, όπου τόσο ο κ. Αναστασιάδης, όσο και ο κ. Τσίπρας "αντάλλαξαν" τη στήριξη του ψηφίσματος για ομόφωνη στήριξη της Μ. Βρετανίας απέναντι στη Ρωσία, με την πρωτοφανούς ρητορικής ισχυρή στήριξη προς την Ελλάδα και την Κύπρο, έναντι της Τουρκίας.
Πληροφορίες που διέρρευσαν πάντως τις ημέρες εκείνες, κάνουν λόγο για ενημέρωση και σιωπηρή ανοχή της Μόσχας στη στάση Τσίπρα - Αναστασιάδη, πριν από την υπογραφή των δύο ηγετών στο ευρωπαϊκό ανακοινωθέν για τη Ρωσία, στο πλαίσιο της συνολικής στάσης τους στην ευρύτερη περιοχή… Πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν πάντως ότι η σχετικά "ήπια" στάση Ερντογάν στη Βάρνα απέναντι στην ευρωπαϊκή ρητορική συνοδεύεται από διαβεβαιώσεις για την παροχή τριών επιπλέον δισ. ευρω για την κάλυψη των δαπανών της Τουρκίας για το "προσφυγικό" στο έδαφός. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η Άγκυρα ζήτησε και πήρε την υπόσχεση της ανάληψης μεγαλύτερου ελέγχου στην διαχείριση των χρημάτων αυτών από ότι στην διαχείριση των προηγούμενων 3 δισ. ευρώ, όπως επίσης και την "αποστασιοποίηση" της ΕΕ από τις πρωτοβουλίες της Τουρκίας στη Συρία και στο Ιράκ. Παρ’ όλα αυτά, οι ισορροπίες στην ευρύτερη περιοχή, συμπεριλαμβανομένων των Βαλκανίων, αξιολογούνται ως ιδιαίτερα ασταθείς και για τον λόγο αυτό, ο κίνδυνος αυτός βρίσκεται πολύ ψηλά στη σχετική "λίστα" για την επόμενη ημέρα στην Ελλάδα.
Ο τρίτος κίνδυνος αφορά στις "εσωτερικές" εξελίξεις. Το 2019 αρχίζει ένας μαραθώνιος εκλογικών αναμετρήσεων στη διάρκεια του οποίου θα είναι δύσκολο - σύμφωνα με κοινοτικούς αξιωματούχους - να διασφαλισθεί από κυβερνητικής πλευράς η διατήρηση των δημοσιονομικών δεσμεύσεων. Επίσης - όπως επιμένουν ορισμένοι στους διπλωματικούς κύκλους των Βρυξελλών - τα αποτελέσματα αυτών των εκλογικών αναμετρήσεων μπορούν να οδηγήσουν σε διάρρηξη των πολιτικών σχηματισμών με ανεξέλεγκτες συνέπειες στην πολιτική σταθερότητα και τη "διατήρηση της διακυβερνησιμότητας της χώρας…" με όρους που θα παραμένουν στα όρια του πλαισίου συμφωνίας του Ιουνίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου