Κώστας Δεληγιάννης
Σε προσφορές «πακέτων» λιγνιτικής ηλεκτροπαραγωγής για τα τρία πρώτα τρίμηνα του επόμενου έτους προχώρησε η ΔΕΗ μέσω του χρηματιστηρίου, στο πλαίσιο του μηχανισμού για το antitrust που έχει συμφωνηθεί μεταξύ της Ελλάδας και της Κομισιόν. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, δεν υπήρξε κανένα αγοραστικό ενδιαφέρον για τις ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας από υποψήφιους αποδέκτες, δηλαδή προμηθευτές ηλεκτρισμού και trader.
Υπενθυμίζεται ότι για την πρόσβαση τρίτων σε παραγωγή των λιγνιτικών μονάδων, η επιχείρηση πρέπει να διαθέτει «πακέτα» ηλεκτρικής ενέργειας τριμηνιαίας διάρκειας, που αντιστοιχούν σε ένα μερίδιο της λιγνιτικής ηλεκτροπαραγωγής του αντίστοιχου τριμήνου του προηγούμενου έτους. Οι ποσότητες προς παραχώρηση για το 2023 ισούνται με το 40% των λιγνιτικών μεγαβατώρων του αντίστοιχου τριμήνου του τρέχοντος έτους.
Έτσι, όπως προβλέπεται από τη σχετική ρύθμιση του ΥΠΕΝ, η ΔΕΗ έπρεπε έως τις 31 Οκτωβρίου 2022 να διαθέσει λιγνιτική ηλεκτροπαραγωγή για τα πρώτα τρία τρίμηνα του 2023, ενώ μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2023 «πακέτα» για το επόμενο τρίμηνο του επόμενου έτους. Ωστόσο, για τις προσφορές που «ανέβασε» για τα Q1, Q2 και Q3, δεν υπήρξε κανένα ενδιαφέρον.
Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν πως πρόκειται για φυσιολογική εξέλιξη, με βάση τα δυσμενή δεδομένα που έχει δημιουργήσει η ενεργειακή κρίση στη ρευστότητα των εταιρειών. Παράλληλα, οι κρατικές παρεμβάσεις τόσο στη χονδρεμπορική όσο και λιανική αγορά ρεύματος, (με ανοικτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν οποιαδήποτε στιγμή αλλαγές στην εφαρμογή τους ή παράτασή τους) εκ των πραγμάτων αίρουν την αξία που θα είχε για κάποιον «παίκτη» της αγοράς το hedging μέσω του μηχανισμού και η ανάληψη του σχετικού ρίσκου.
Μάλιστα, σημαντική αιτία για την ταμειακή ασφυξία είναι τα υψηλά κεφάλαια που απαιτούνται για την κάλυψη των margin calls (απαιτήσεις περιθωρίου) στις προθεσμιακές συναλλαγές που πραγματοποιούν οι ενεργειακές εταιρείες. Επομένως, καθώς οι αγορές λιγνιτικών «πακέτων» συνιστούν συναλλαγές μεγάλης αξίας, μία εταιρεία που θα επέλεγε να εξασφαλίσει λιγνιτική παραγωγή για κάποιο τρίμηνο του επόμενου έτους, θα επιδείνωνε ακόμη περισσότερη τη ρευστότητά της.
Την ίδια στιγμή, αβέβαιο είναι το τοπίο και για την τύχη του ίδιου του μηχανισμού του antitrust, με δεδομένο ότι, όπως έχει γράψει το energypress, η Ελλάδα έχει υποβάλει αίτημα στην Κομισιόν για κατάργηση του remedy. Επομένως, το μέτρο στερείται πλέον «ορατότητας», με το ενδεχόμενο οι σχετικές διαβουλεύσεις να οδηγήσουν σε απόσυρσή του μέτρου, ή σε σημαντικές τροποποιήσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου