Ούτε μία ημέρα περίοδο χάριτος δεν θα έχει στη διάθεσή του ο νέος υπουργός ΠΑΠΕΝ, αφού το χρονοδιάγραμμα για να υλοποιήσει τις ενεργειακές δεσμεύσεις του μνημονίου είναι ασφυκτικό.
Δεν το έχουν συνειδητοποιήσει πολλοί, αλλά ακριβώς επειδή το 3ο μνημόνιο είναι εμπροσθοβαρές, οι 8 από τις 26 συνολικά δράσεις που καλείται να υλοποιήσει η νέα κυβέρνηση έως το τέλος Σεπτεμβρίου, αφορούν ένα μόνο κλάδο. Την ενέργεια, που σε αυτή τη φάση καλύπτει το 30% του πρώτου μνημονιακού μήνα. Αλλωστε γι' αυτόν ακριβώς το λόγο, τέσσερις μόλις ημέρες πριν τις εκλογές ο υπηρεσιακός υπουργός Ι. Γκόλιας έδωσε εντολή να συσταθούν επτά επιπροπές για να τρέξουν τα προαπαιτούμενα στην ενέργεια, κάτι που ωστόσο έπρεπε να είχε γίνει πολύ νωρίτερα.
Λέγεται ότι για το κυβερνητικό σχήμα θα υπάρχουν νεώτερα μέσα στις επόμενες ώρες. Αν τη θέση του υπουργού ΠΑΠΕΝ αναλάβει ξανά ο Π. Σκουρλέτης, μπορεί να πει κανείς ότι υπάρχει μια πιθανότητα να μη χαθούν εντελώς οι χρόνοι καθώς έχει επαφή με το αντικείμενο. Πόσω μάλλον όταν με βάση το χρονοδιάγραμμα σε δέκα ημέρες εκπνέει το χρονοδιάγραμμα για την υλοπόιηση και των 8 δράσεων. Διαφορετικά η διοικητική αρρυθμία των πρώτων ημερών θα συμπέσει με την εκπνοή των ημερομηνιών.
Οπως και να έχει περιθώρια χρονοτριβής δεν υπάρχουν. Ανεξάρτητα από το πρόσωπο, και ακόμη και αν οι κοινοτικοί μας δώσουν μια άτυπη παράταση ενός μηνός, οι παρεμβάσεις αυτές πρέπει να υλοποιηθούν το ταχύτερο δυνατό προκειμένου να πάρει μπροστά η αγορά. Αλλωστε πολλές από τις μνημονιακές υποχρεώσεις είναι απαραίτητες, και αποτελούν εκκρεμότητες πολλών ετών.
Ακόμη όμως και πέραν των προαπαιτούμενων για την ενέργεια, υπάρχουν κάποια κεφάλαια όπου υπάρχει το απόλυτο “τέλμα”, και η νέα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, πρέπει να αναλάβει δράση. Τι θα γίνει για παράδειγμα με το τομέα της εκμετάλλευσης υδρογοναθράκων; Ποιό θα είναι το νέο σχέδιο στήριξης των ΑΠΕ; Πότε η χώρα θα αποκτήσει μακροπρόθεσμο ενεργειακό σχέδιασμό;
Ιδού με τη σειρά οι 8 ενεργειακές δράσεις που βάσει μνημονίου, πρέπει να έχουν εφαρμοσθεί ως τις 30/9/2015.
• Δημιουργία τριών κινητών μονάδων επιβολής του νόμου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.
• Εφαρμογή καθεστώτος για το προσωρινό και μόνιμο σύστημα πληρωμών δυναμικότητας (πιο γνωστό ως Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος). Η εκκρεμότητα με το μεταβατικό μηχανισμό της φετινής χρονιάς θα επιλυθεί με νομοθετική ρύθμιση αμέσως μετά τις εκλογές. Οσον αφορά για το νέο μόνιμο μηχανισμό, η ΡΑΕ, και ο ΑΔΜΗΕ δίνουν αγώνα δρόμου ώστε ως το τέλος Σεπτεμβρίου να υπάρχει σχέδιο που να ταιριάζει στις πραγματικές ανάγκες του συστήματος.
• Τροποποίηση κανόνων αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (στόχος να αποφευχθεί η λειτουργία σταθμών κάτω από το μεταβλητό τους κόστος, πρόκειται για το μηχανισμό ανάκτησης κόστους, τον παλιό ΜΑΜΚ). Η προπαρασκευαστική από τη ΡΑΕ δουλειά βρίσκεται σε εξέλιξη, άγνωστο ωστόσο αν θα επιτευχθεί ο στόχος του Σεπτεμβρίου.
• Θέσπιση κανόνων για τον συμψηφισμό των οφειλών μεταξύ της ΔΕΗ και του διαχειριστή της αγοράς
• Εφαρμογή μεταρρύθμισης της αγοράς φυσικού αερίου με βάση το συμφωνηθέν χρονοδιάγραμμα, με ιεράρχηση των τιμολογίων διανομής
• Εφαρμογή διακοπτόμενων συμβάσεων (φυσικό αέριο, οι γνωστές συμβάσεις διακοψιμότητας). Υπάρχει το έτοιμο να εφαρμοσθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση σχέδιο.
• Αναθεώρηση των τιμολογίων της ΔΕΗ βάσει του κόστους, αντικαθιστώντας την 20% έκπτωση για τους χρήστες υψηλής τάσης με τιμολόγια βάσει του οριακού κόστους παραγωγής
• Συζήτηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον σχεδιασμό συστήματος δημοπρασιών ΝΟΜΕ, με στόχο μείωση κατά 25% των μεριδίων λιανικής και χονδρικής αγοράς της ΔΕΗ. Η ΡΑΕ δουλεύει πάνω στη σχετική πρόταση. Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η επίτευξη συμφωνίας για το ΝΟΜΕ έως τα τέλη Οκτωβρίου 2015, οι αρχές θα συμφωνήσουν με τους θεσμούς διαρθρωτικά μέτρα τα οποία θα εγκριθούν αμέσως και θα οδηγήσουν στα ίδια αποτελέσματα που αναφέρονται ανωτέρω όσον αφορά στα μερίδια αγοράς και τα χρονοδιαγράμματα (http://energypress.gr/news/ektos-nome-oi-viomihanies-senaria-gia-parahorisi-perissoteris-energeias-meso-dimoprasion).
Υδρογονάνθρακες
Πέραν των ενεργειακών προαπαιτούμενων, υπάρχουν κια μια σειρά θέματα γενικής ενεργειακής πολιτικής, όπως οι υδρογονάνθρακες. Το σχέδιο αξιοποίησης των εγχώριων υδρογονανθράκων βαδίζει στα τυφλά, το παραδέχονται οι πάντες. Τόσο ο Π. Λαφαζάνης, όσο και ο Π. Σκουρλέτης δεν διέθεσαν χρόνο για να ασχοληθούν στα σοβαρά μαζί του. Η μεσολάβηση των εκλογών προσέθεσε νέες καθυστερήσεις στην όλη διαδικασία.
Δύο μήνες μετά από τις 14 Ιουλίου, οπότε και κατατέθηκαν οι τρεις προσφορές για το διαγωνισμό των 20 οικοπέδων σε Ιόνιο, Κρήτη, και το υπουργείο ΠΑΠΕΝ δεν έχει ακόμη προχωρήσει στα διαδικαστικά βήματα για την αποσφράγισή τους.
ΑΠΕ, φωτοβολταικά
Αλλος τομέας δράσης στον οποίο πρέπει να δώσει βάρος η κυβέρνηση είναι οι ΑΠΕ. Ολες οι εκτιμήσεις συγκλίνουν ότι μέσα από το νέο μοντέλο για τη στήριξη των ΑΠΕ, το οποίο υποχρεωτικά σύμφωνα με το μνημόνιο πρέπει να έχει υιοθετηθεί μέχρι το τέλος του χρόνου, θα δοθεί μια δεύτερη ευκαιρία για να υπάρξει εκ νέου αγορά και να επανεκκινήσει ο κλάδος. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ΛΑΓΗΕ στις προβολές και εκτιμήσεις που κάνει για να υπολογίσει τη βιωσιμότητα του Ειδικού Λογαριασμού, λαμβάνει ως δεδομένο ότι θα εγκατασταθεί ένα δυναμικό φωτοβολταϊκής ισχύος μέσα στο 2016 και στο 2017. Η πρόκληση που έχουν να αντιμετωπίσουν τα στελέχη που «δουλεύουν» το νέο σύστημα είναι να διασφαλιστούν οι εύλογες αποζημιώσεις για τα φωτοβολταϊκά έργα, έτσι ώστε να υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον (σήμερα δεν υπάρχει καμία δραστηριότητα) αλλά ταυτόχρονα να μην δημιουργείται κίνδυνος νέων ελλειμμάτων στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ, ούτε βεβαίως να χρειαστεί να αυξηθεί το ΕΤΜΕΑΡ. energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου