της Αλεξάνδρας Γκίτση
Ο "πόλεμος" τιμών μόλις ξεκίνησε. Η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος, μέλος του Ολλανδοβελγικού ομίλου Ahold – Delhaize, πέρασε στην αντεπίθεση στέλνοντας ξεκάθαρο μήνυμα στην αγορά για το τι πρόκειται να επακολουθήσει από εδώ και πέρα, εν όψει και της ολοκλήρωσης του deal Σκλαβενίτη - Μαρινόπουλου.
Μέσω τηλεοπτικής καμπάνιας που "τρέχει" τις τελευταίες ημέρες, καλεί τους καταναλωτές να διαπιστώσουν ιδιοίς όμμασι ότι οι τιμές των προϊόντων που πουλά μέσα από το δίκτυό της είναι: "αληθινά χαμηλές", όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σποτ.
Η καμπάνια αυτή, που περιλαμβάνει περισσότερα από 300 βασικά προϊόντα και θα "τρέξει" για μεγάλο χρονικό διάστημα, "έχει ως κύριο στόχο να φέρει τους καταναλωτές των ανταγωνιστικών αλυσίδων μέσα το δίκτυο της ΑΒ και να διαπιστώσουν οι ίδιοι πως η αλυσίδα δεν είναι ακριβή", όπως υποστηρίζουν πηγές κοντά στη διοίκηση της ΑΒ Βασιλόπουλος.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η κίνηση αυτή "δεν συνιστά πόλεμο τιμών", και δεν συνδέεται με μείωση των τιμών ούτε με προσφορές. "Οι τιμές των προϊόντων μας είναι εξίσου φθηνές ή στα ίδια επίπεδα με αυτές του ανταγωνισμού", συμπλήρωσε. Παρ’ όλα αυτά σε κάποια από τα 300 προϊόντα οι τιμές μειώθηκαν, παραδέχθηκε η ίδια πηγή.
Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι
Μπορεί για την ΑΒ Βασιλόπουλος η συγκεκριμένη καμπάνια να χαρακτηρίζεται "business as usual”, αντίθετη άποψη έχει ο ανταγωνισμός, μερίδα του οποίου, κυρίως από την περιφέρεια, "ακούει" τα σήμαντρα του πολέμου.
"Δεν πιστεύω ότι ο ανταγωνισμός θα κάτσει με σταυρωμένα χέρα. Εκτιμώ πως το επόμενο διάστημα η μια μετά την άλλη αλυσίδα θα ακολουθήσει. Δεν αποκλείω η απάντηση από τους ανταγωνιστές να είναι πιο επιθετική", έλεγε στέλεχος εταιρείας καταναλωτικών προϊόντων. Ο ίδιος "βλέπει" πως πίσω από την αυτή την κίνηση του μεγαλύτερου, βάσει τζίρου, λιανέμπορου της χώρας την πρώτη απάντηση στο επικείμενο deal διάσωσης της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης.
Άλλωστε ο ΑΒ Βασιλόπουλος, είναι από τους μεγάλους κερδισμένους της κατάρρευσης του δικτύου της Μαρινόπουλος, και δεν επιθυμεί να απολέσει αυτά τα κέρδη. Το ερώτημα είναι αν ο ανταγωνισμός θα "σηκώσει το γάντι" που πέταξε η ΑΒ Βασιλόπουλος ή θα περιμένει να "κάτσει η σκόνη".
Ο επικεφαλής της METRO Αριστοτέλης Παντελιάδης μιλώντας στο Capital.gr ήταν ξεκάθαρος για τις προθέσεις τις αλυσίδας του. "Η πολιτική μας είναι να είμαστε κοντά και να παρακολουθούμε τι κάνει ο ανταγωνισμός. Αν διαπιστώσουμε μείωση τιμών θα ακολουθήσουμε”, είπε. Για να συμπληρώσει "δεν θα είμαστε όμως εμείς εκείνοι που θα προκαλέσουμε τον πόλεμο”. Σύμφωνα με τον ίδιο "αν υπάρξει πραγματικός πόλεμος τιμών, αυτό θα πιέσει κυρίως τους μικρότερους παίκτες ενώ η πίεση αναπόφευκτα θα μεταφερθεί τελικά και στους προμηθευτές".
Κάτι που αντιλαμβάνονται οι προμηθευτές οι οποίοι περιμένουν τον λογαριασμό σε μια η αγορά που βρίσκεται σε φάση συγκέντρωσης και συνεχίζει να κινείται σε αρνητικό έδαφος. Τον Σεπτέμβριο η πτώση του τζίρου στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων διατηρήθηκε στο -7% με τις σωρευτικές απώλειες από τις αρχές του έτους μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου να αγγίζουν το μισό δισεκατομμύριο ευρώ.
Και η διεθνής εμπειρία
Ο πόλεμος τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Η Βρετανία αποτελεί το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα, (σ.σ. αν και πολύ δύσκολα μπορεί να συγκριθεί με την Ελλάδα λόγω δομής της αγοράς και των περιθωρίων κέρδους που απολαμβάνουν οι Έλληνες λιανέμποροι σε σχέση με τους Βρετανούς), για το ποιοι ωφελούνται και ποιος πληρώνει το "μάρμαρο”.
Στην Βρετανία, ο πόλεμος τιμών έχει θετική επίπτωση στην τσέπη των καταναλωτών και στα μερίδια αγοράς κυρίως των Lidl και Aldi. Βέβαια ο πόλεμος δεν έχει μόνο κερδισμένους έχει και χαμένους. Στην κατηγορία των χαμένων είναι οι μικροί κυρίως προμηθευτές τα περιθώρια κέρδους των οποίων έχουν μειωθεί σημαντικά αλλά και η αγορά συνολικά, ο τζίρος της οποίας υποχώρησε κάτω από το ψυχολογικό φράγμα των 100 δισ. λιρών για πρώτη φορά από το 2010. capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου