Γιώργος Φιντικάκης
Το δρόμο για επιθετικότερη πολιτική εκ μέρους της ΔΕΗ στην διεκδίκηση των απλήρωτων λογαριασμών ανοίγει η προκήρυξη του διαγωνισμού για την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών στην αποτελεσματικότερη διαχείριση του πελατολογίου της, με έμφαση στις ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Το μέγεθος του εγχειρήματος αποτυπώνεται στον ίδιο τον προϋπολογισμό του έργου που ανέρχεται σε 12 εκατ. ευρώ, και αφορά εκτός από την ανάπτυξη στρατηγικής για την διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών ύψους 2,2 δισ. ευρώ (με ημερομηνία 13/4/2017, δίχως τους διακανονισμούς), και την παράλληλη εξέταση της δυνατότητας τιτλοποίησης ενός μέρους τους.
Σύμφωνα με το κείμενο της διακήρυξης, το αντικείμενο του συμβούλου που αναζητά η ΔΕΗ, ξεκινά από την εκπόνηση του αρχικού πλάνου μέχρι και την υλοποίησή του, και απαρτίζεται από πέντε διαφορετικές φάσεις :
Εκπόνηση αναλυτικού πλάνου υλοποίησης υπηρεσιών.
Ανάπτυξη στρατηγικής διαχείρισης οφειλών και καθορισμός συστηματικών δράσεων διαχείρισής τους.
Μελέτη για εξέταση δυνατότητας χρηματοδότησης / τιτλοποίησης απαιτήσεων.
Σχεδιασμός πλαισίου υλοποίησης, παρακολούθησης και αξιολόγησης των δράσεων. Υποστήριξη υλοποίησης.
Ανάληψη της διαχείρισης επιλεγμένου τμήματος πελατών με ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Στην προκήρυξη οι μέθοδοι είσπραξης προφανώς δεν περιγράφονται, αφού θα τις εισηγηθεί στην ΔΕΗ ο ανάδοχος, είναι προφανές ωστόσο ότι θα συμπεριλάβουν :
Ανάλυση πελατολογίου.
Στόχευση στις μεγάλες καταναλώσεις, και επιθετικότερη πολιτική.
Δημιουργία ειδικών call centers.
Κυνήγι σε μεγαλοοφειλέτες και αποκοπές, ειδικά σε όσους χρωστούν πάνω από 3.000 ευρώ, που όπως ανέφερε πρόσφατα ο επικεφαλής της ΔΕΗ Μ.Παναγιωτάκης χρωστούν συνολικά πάνω από 500 εκατ. Το να διεκδικεί κανείς οφειλές των 500 ευρώ είναι πιο δύσκολη υπόθεση και με υψηλότερο πολιτικό κόστος. Αλλωστε, οι οφειλέτες του 500άρικου, παρ' ότι ανέρχονται σε 1,2 εκατομμύρια, χρωστούν συνολικά 120 εκατ. ευρώ.
Κριτήριο ανάθεσης του έργου, σύμφωνα πάντα με την διακύρηξη, είναι η πλέον οικονομική προσφορά (συνάρτηση ποιότητας-τιμής), με καταληκτική ημερομηνία υποβολής των φακέλων την 16η Ιουνίου, και αποσφράγισή τους την 26η Ιουνίου. Τούτο σημαίνει ότι μέχρι ο ανάδοχος να ετοιμάσει τις προτάσεις του για τη βελτίωση του τρόπου είσπραξης μέρους των ληξιπρόθεσμων, και την έγκρισή τους από το Δ.Σ. της ΔΕΗ, θα περάσουν κάποιοι μήνες.
Οι ενδιαφερόμενοι μαζί με την προσφορά τους θα πρέπει να καταβάλουν εγγυητική επιστολή 240.000 ευρώ, ποσό που κατά την υπογραφή της σύμβασης ο υποψήφιος ανάδοχος θα πρέπει να αντικαταστήσει με εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης, ίση με το 5% του συμβατικού τιμήματος.
Σύμφωνα πάντα με την προκήρυξη, η ΔΕΗ έχει το δικαίωμα προαίρεσης (option) να αυξομειώσει τον συνολικό προϋπολογισμό του έργου σε ποσοστό ως προς την αύξηση 50% και ως προς τη μείωση 30% βάσει των πραγματικών αναγκών της. Το δικαίωμα προαίρεσης για αύξηση του προϋπολογισμού του έργου μπορεί να ασκηθεί από την ΔΕΗ μόνο εφόσον η υλοποίηση της σύμβασης είναι επιτυχής, αλλά η εταιρεία κρίνει πως χρειάζεται περαιτέρω δράση για να αντιμετωπισθεί πλήρως το πρόβλημα με τα μη ρυθμισμένα χρέη.
Το πολιτικό κόστος
Σύμμαχο πάντως στην προσπάθεια της ΔΕΗ να μαζέψει τα απλήρωτα χρέη, είναι το γεγονός ότι ένα από τα προαπαιτούμενα της συμφωνίας προβλέπει την υποβολή στους δανειστές πλάνου δράσης για την αντιμετώπιση του φαινόμενου. Σε κάθε περίπτωση η ΔΕΗ δεν έχει τα περιθώρια να μην ακολουθήσει πιο αυστηρή πολιτική, καθώς οι πολιτικές διευκολύνσεων και διακανονισμών έχουν φτάσει στα όριά τους, όπως παραδέχθηκε πρόσφατα και ο επικεφαλής της. Βέβαια, τα παραπάνω δεν απαντούν στο γνωστό από παλιά ερώτημα : Θα ανάψει η πολιτική ηγεσία στην διοίκηση της ΔΕΗ το πράσινο φως για να ακολουθήσει μια επιθετικότερη πολιτική στην διαχείριση των απλήρωτων λογαριασμών ή θα κάνει πίσω μόλις φουντώσουν οι πρώτες αντιδράσεις από το Κίνημα Δεν Πληρώνω. Μένει να φανεί. Πολλές φορές στο παρελθόν ο εκάστοτε υπουργός Ενέργειας είχε δηλώσει δημόσια ότι παράσχει πολιτική κάλυψη στην διοίκηση της ΔΕΗ να προχωρήσει σε μαζικότερες αποκοπές ρεύματος, όταν όμως αυτό συνέβαινε, τελικά μετρούσε περισσότερο το πολιτικό κόστος. Τον Μάρτιο πάντως ο κ. Παναγιωτάκης είχε ανακοινώσει στη Βουλή ότι ο στόχος της συνεργασίας της ΔΕΗ με εταιρεία συμβούλων, είναι να αυξηθεί η εισπραξιμότητα των ληξιπρόθεσμων οφειλών τουλάχιστον κατά 10%.
Τιτλοποιήσεις
Αναφορικά με τις τιτλοποιήσεις χρεών, η ΔΕΗ επιδιώκει να προεισπράξει ρευστότητα μέσω της μετατροπής ανείσπρακτων οφειλών σε ομόλογα που θα διατεθούν σε επενδυτές σε χαμηλή τιμή και θα αποπληρωθούν με την είσπραξη των απαιτήσεων. Αν στην περίπτωση των ληξιπρόθεσμων το ερώτημα αφορά στο πολιτικό κόστος, εδώ αφορά στο κατά πόσο οι τιτλοποιήσεις θα βρουν ανταπόκριση στη διεθνή αγορά, κάτι που μένει φυσικά να φανεί.
Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός ότι η ΔΕΗ σκέφτεται να προσφύγει στην μετατροπή χρεών σε τίτλους, δείχνει το πόσο έχει ανάγκη από ρευστότητα, καθώς πρόκειται για ένα ακριβό – και αβέβαιο – εργαλείο. Στην ίδια λογική της αναζήτησης ρευστότητας κινείται και η καθιέρωση προγραμμάτων όπως ο "Προπληρωμένος Λογαριασμός" που ξεκίνησε προ μηνών, προσφέροντας έκπτωση 6% για όσους προπληρώσουν την αξία λογαριασμών ενός έτους.
Σήμερα οι ανεξόφλητες από λογαριασμούς οφειλές στην ΔΕΗ εξακολουθούν να κινούνται σε αστρονομικά ύψη, αφού τα 2,2 δισ. αναλογούν στο 42% του ετήσιου τζίρου της (5,25 δισ. το 2016), και ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις της επιχείρησης προς τρίτους ξεπέρασαν πέρυσι τα 1,8 δισ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου