Γιώργος Φιντικάκης
Χρωστάει πολλά και της χρωστούν πολλά οι πάντες, ενώ παρά τις αλλεπάλληλες ρυθμίσεις, τους διακανονισμούς, και την έκπτωση στους συνεπείς πελάτες, τα φέσια από τους "δεν πληρώνω" παραμένουν καρφωμένα στα επίπεδα των 2,4 δισ. ευρώ.
Χαρακτηριστικά της σχεδόν αμετάβλητης εδώ και μήνες κατάστασης που αντιμετωπίζει η επιχείρηση, είναι τα αναλυτικά νούμερα που ανακοίνωσε στο διοικητικό συμβούλιο της Τρίτης ο πρόεδρος της ΔΕΗ, Μανώλης Παναγιωτάκης. Η πολιτική εισπραξιμότητας, όπως έχει πει και ο ίδιος, έχει φτάσει στα όριά της, καθως οι οφειλές ανά κατηγορία διαμορφώνονται ως εξής :
1,66 δισ ευρώ, από τη Χαμηλή Τάση
331 εκατ. ευρώ, από τη Υψηλή Τάση
205 εκατ. ευρώ, από τη Μέση Τάση
210 εκατ. ευρώ, από το Δημόσιο Τομέα
2,4 δισ. ευρώ, το συνολικό ποσό.
Τούτο σημαίνει ότι το τελικό νούμερο είναι ακόμη μεγαλύτερο, καθώς εδώ και καιρό η ΔΕΗ έχει πάψει να συμπεριλαμβάνει στα παραπάνω νούμερα τους διακανονισμούς, αξίας αρκετών εκατοντάδων εκατ. ευρώ. Η εμπειρία άλλωστε έχει δείξει ότι έπειτα από δύο- τρεις δόσεις, συνήθως οι οφειλέτες "ξεχνούν" τις υπόλοιπες. "Είναι αβέβαιο το ποσοστό των πελατών που τηρούν τους όρους των ρυθμίσεων στις οποίες έχουν ενταχθεί", όπως παραδέχεται και η ίδια η ΔΕΗ στην Ενδιάμεση Εκθεση Οικονομικών Καταστάσεων για το δεύτερο τρίμηνο.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι πραγματικές οφειλές προς τη ΔΕΗ είναι αρκετά μεγαλύτερες των 2,4 δισ ευρώ, καθώς "σημαντικό ποσοστό διακανονισμών ακυρώνεται μέσω αυτοματοποιημένης διαδικασίας από τα μηχανογραφικά συστήματα της ΔΕΗ λόγω μη τήρησής τους", όπως προσθέτει χαρακτηριστικά η ίδια έκθεση.
Τα νούμερα που ανακοίνωσε στο προ ημερών Δ.Σ. της ΔΕΗ, και τα όσα γράφει η Ενδιάμεση Εκθεση Οικονομικών Καταστάσεων, επιβεβαιώνουν ότι τα πράγματα δεν πάνε καλά.
Το επιβεβαιώσε εμμέσως πλην σαφώς και ο ίδιος ο κ.Παναγιωτάκης. Αν και στα αποτελέσματα εξαμήνου απέφυγε να ανακοινώσει το ακριβές ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών, εντούτοις αναγνώρισε ότι οι εισπράξεις από πελάτες υπολείπονταν κατά 1,5% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2016. Τούτο σημαίνει ότι ελάχιστα απέδωσαν τα μέτρα που έλαβε όλο το προηγούμενο διάστημα η διοίκηση, δηλαδή οι διακανονισμοί, η έκπτωση 15% στους συνεπείς πελάτες, και η ήπια αντιμετώπιση των κακοπληρωτών. Ανατρέχοντας μάλιστα στα επίσημα στοιχεία που είχε παρουσιάσει τον Ιούλιο του 2017 ο πρόεδρος της ΔΕΗ στη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας, θα έλεγε κανείς ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές αυξήθηκαν. Τότε, είχε αναφέρει ότι το ποσό διαμορφώνεται στα 2,231 δισ. ευρώ (στοιχεία Μαίου 2017).
Ο σύμβουλος
Το πρόβλημα είναι μεγάλο, χρειάζεται δραστική αντιμετώπιση, και τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες αναμένεται να ανακοινωθεί η πρόσληψη του εξειδικευμένου συμβούλου που θα αναλάβει το έργο διαχείρισης των οφειλών. Είχε προηγηθεί διαγωνισμός, ύψους 12 εκατ. ευρώ, στον οποίο και εκδηλώθηκε σημαντικό ενδιαφέρον, με τη ΔΕΗ να βρίσκεται στη φάση επιλογής του αναδόχου, διαδικασία που πάντως έχει καθυστερήσει, καθώς δεν αποκλείεται να έχουν υποβληθεί ενστάσεις.
Ο σύμβουλος, όταν και όποτε προσληφθεί από τη ΔΕΗ, θα έχει δύσκολο έργο που δεν θα αποδώσει άμεσα. Καλείται για παράδειγμα να βρει λύσεις σχετικά με τον μεγάλο αριθμό, κυρίως μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που σταματούν τη λειτουργία τους, και αφήνουν ανεξόφλητους λογαριασμούς. Καλείται επίσης να αντιμετωπίσει το φαινόμενο της αλλαγής προμηθευτή από πελάτες με συσσωρευμένες οφειλές σε λογαριασμούς με άλλη επωνυμία από τη πραγματική, κ.ο.κ. Θυμίζουμε ότι το έργο "σπάει" σε πέντε φάσεις, απου αφορούν : Εκπόνηση αναλυτικού πλάνου υλοποίησης υπηρεσιών, ανάπτυξη στρατηγικής διαχείρισης οφειλών και καθορισμό συστηματικής διαχείρισής τους, μελέτη για εξέταση δυνατότητας χρηματοδότησης-τιτλοποίησης απαιτήσεων, σχεδιασμό πλαισίου υλοποίησης, παρακολούθησης και αξιολόγησης των δράσεων, υποστήριξη υλοποίησης του έργου, και ανάληψη διαχείρισης επιλεγμένου τμήματος πελατών με ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Το πακέτο των 500.000 πελατών
Σε ότι αφορά πάντως το άνοιγμα της αγοράς λιανικής, η διοίκηση επιμένει στο σχέδιο για πώληση πακέτου πελατών. Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο επικεφαλής της ΔΕΗ στο Δ.Σ. της Τρίτης, το χαρτοφυλάκιο είναι έτοιμο, και περιλαμβάνει 500.000 πελάτες (αντί για 300-400.000 που γνωρίζαμε), οι οποίοι και απορροφούν το 7% της συνολικά καταναλισκόμενης ενέργειας στη χώρα.
Το κίνητρο για τους πελάτες ώστε να παραμείνουν στον επενδυτή που θα τους "αγοράσει", όπως έχει ειπωθεί πολλάκις μέχρι σήμερα, θα είναι η παροχή σταθερής τιμής για δύο-τρία χρόνια σε σχέση με την Οριακή Τιμή, η οποία και θα κινείται πάνω από την τιμή των ΝΟΜΕ.
Το ερώτημα ωστόσο παραμένει. Ποιός εγγυάται στον αυριανό επενδυτή που θα θελήσει να αγοράσει το χαρτοφυλάκιο των 500.000 πελατών, ότι αυτοί θα παραμείνουν στην εταιρεία, και δεν θα επιστρέψουν την επομένη ημέρα πίσω στη ΔΕΗ ; Η απάντηση είναι προφανώς, κανένας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου