Χάρης Αποσπόρης
Τους λόγους για τους οποίους δεν αποτελεί ρεαλιστική επιλογή μια εκ νέου κρατικοποίηση της ΔΕΗ αναλύει το ΥΠΕΝ σε απάντησή του στο βουλευτή Ν. Κακλαμάνη.
Όπως τονίζει το υπουργείο, μετά τον διαχωρισμό της ΔΕΗ από τη λειτουργία των δικτύων και την ιδιωτικοποίηση του ηλεκτροπαραγωγικού κλάδου της ΔΕΗ που αποτελούσε προαπαιτούμενο των μνημονίων ήδη προ του 2015, η ΔΕΗ έπαψε να ανήκει κατά πλειοψηφία στο δημόσιο. Ακόμα όμως και να ήταν η πλειοψηφία των μετοχών της στο δημόσιο δεν θα μπορούσε, ούτε θα είχε το δικαίωμα να λειτουργεί ως «κοινωφελής» οργανισμός, σε μια αγορά (την αγορά της ηλεκτροπαραγωγής), που λειτουργεί πλέον με βάση την κοινοτική νομοθεσία με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
Κριτήρια τελείως διαφορετικά σε σχέση και με εκείνα με τα οποία λειτούργησε η ΔΕΗ τις πρώτες εξόχως δημιουργικές δεκαετίες μετά την ίδρυσή της, αλλά ούτε και με εκείνα που επικράτησαν στην μεταγενέστερη περίοδο, μετά προπαντός το 1980, όταν με κομματικούς διορισμούς και συντεχνιακές διευθετήσεις σε ό,τι αφορούσε το ασφαλιστικό καθεστώς των εργαζομένων της, οδήγησε σε πάνω από δέκα δις κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο.
Ως εκ τούτου, συνεχίζει το ΥΠΕΝ, δεν θα μπορούσε λοιπόν σήμερα να λειτουργεί ως «κοινωφελής» οργανισμός, γιατί σε μια ανταγωνιστική αγορά η πώληση κάτω του κόστους δεν είναι ούτε επιτρεπτή ούτε οικονομικά διατηρήσιμη, ενώ μια εταιρία που δεν έχει ικανοποιητική απόδοση των κεφαλαίων της δεν μπορεί να συγκεντρώσει την αναγκαία χρηματοδότηση για να δανειστεί και να πραγματοποιήσει τις μεγάλες επενδύσεις που υλοποιεί σήμερα η ΔΕΗ συνεισφέροντας καθοριστικά στην πράσινη μετάβαση
"Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, γιατί η ΔΕΗ το 2019 βρέθηκε ένα βήμα πριν την χρεοκοπία. Ας μην ξεχνάμε ότι, από τον Απρίλιο του 2019 ο ορκωτός ελεγκτής είχε σημειώσει στα αποτελέσματά της ότι υφίσταται ουσιώδης αβεβαιότητα για τη συνέχιση της λειτουργίας της. Η χρεοκοπία της ΔΕΗ θα συνεπαγόταν βαρύ πλήγμα για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, καθώς τα χρέη προς τις ελληνικές τράπεζες έφθαναν στα περίπου 4 δις. ευρώ και κατά συνέπεια την ανάγκη για νέα διάσωσή τους από το Ελληνικό Δημόσιο, την οποία θα πλήρωναν όλοι οι Έλληνες φορολογούμενοι. Τα άμεσα μέτρα που ελήφθησαν τον Σεπτέμβριο του 2019 οδήγησαν σε άρση της «ουσιώδους αβεβαιότητας» που είχε καταγράψει ο ορκωτός ελεγκτής, ενώ η νέα στρατηγική της εταιρείας οδήγησε στην πλήρη εξυγίανσή της", επισημαίνει το ΥΠΕΝ.
Πέραν, όμως, της υγείας της επιχείρησης, η ΔΕΗ δεν θα δικαιούτο να λειτουργήσει ως «κοινωφελής» επιχείρηση γιατί αυτό θα θεωρείτο ότι παραβιάζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ανταγωνισμού. Άλλωστε, επί χρόνια ήταν υπό επιτήρηση και με απειλή κυρώσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον λόγο αυτόν. Επιπροσθέτως, μια τέτοια στροφή θα απαιτούσε τεράστιους δημόσιους πόρους, καθώς η μετοχή της σήμερα έχει πολλαπλάσια αξία απ’ ότι το 2019 και η εξαγορά των ιδιωτών μετόχων θα προκαλούσε πολύ σημαντική επιβάρυνση του δημόσιου χρέους.
Αντίθετα, μια ισχυρή και εξωστρεφής ΔΕΗ, που επεκτείνει τη δράση της στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, δίνει τη δυνατότητα στη χώρα να ωφεληθεί από τις συνέργειες και τις διασυνδέσεις και να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στα Βαλκάνια με κερδισμένους τους Έλληνες φορολογούμενους, που εξακολουθούν να κατέχουν το 34% των μετοχών της, καταλήγει το υπουργείο στην απάντησή του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου