Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Όταν ο Ιωάννης Καποδίστριας προσπαθούσε από το μηδέν να οργανώσει το ελληνικό κράτος, επιδίωξε να υιοθετήσει το καντονιακό σύστημα διοίκησης στα πρότυπα της Ελβετίας. Ωστόσο, το εγχείρημα της υποδιαίρεσης της χώρας σε διοικητικές ενότητες με ενισχυμένες εξουσίες συνάντησε τότε σφοδρές αντιδράσεις και δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Έκτοτε, η διορατικότητα του Καποδίστρια έχει επιβεβαιωθεί πολλαπλώς και για αναρίθμητους λόγους. Αυτή τη φορά, αφορμή είναι το προγραμματισμένο για αύριο δημοψήφισμα του δήμου Σαλαμίνας για το εάν θα πρέπει να γίνει το έργο της υποθαλάσσιας σύνδεσης της Σαλαμίνας με το Πέραμα...
Ένα έργο με...θολή μακέτα
Έτσι, αύριο από τις 08:00 έως τις 20:00 οι δημότες Σαλαμίνας θα προσέλθουν στις κάλπες για να δηλώσουν εάν συμφωνούν με τη ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος. Η απόφαση ελήφθη τέλη Ιανουαρίου όταν εκπρόσωποι του υπουργείου Υποδομών ενημέρωσαν, στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης, το Δήμο Σαλαμίνας και τοπικούς φορείς για το έργο της υποθαλάσσιας σήραγγας. Τότε η Δήμαρχος Ισιδώρα Νάννου και ο προερχόμενος από το ΣΥΡΙΖΑ Αντιπεριφερειάρχης Νήσων Αττικής Παναγιώτης Χατζηπέρος συναποφάσισαν ότι απαιτείται να ερωτηθεί ο λαός της Σαλαμίνας.
Ωστόσο, η δήμαρχος έχει αποφύγει να τοποθετηθεί, επίσημα, υπέρ ή κατά του έργου και γι'αυτό η τοπική Οργάνωση Μελών (ΟΜ) του ΣΥΡΙΖΑ, με ανακοίνωσή της, την καλεί να πάρει θέση, καθώς "μια δημοτική αρχή πρέπει να γνωρίζει για το καλό του τόπου, να είναι ένα βήμα μπροστά από τους κατοίκους και να παίρνει θέση σε ένα θέμα που θα καθορίσει το μέλλον του νησιού μας”.
Βέβαια, η ΟΜ ΣΥΡΙΖΑ Σαλαμίνας παραδέχεται, στην ίδια ανακοίνωση, ότι δεν βρίσκονται σε γνώση της οι σχετικές μελέτες. Πράγματι, δεν είναι γνωστά ούτε το ακριβές φυσικό αντικείμενο ούτε ο προϋπολογισμός του έργου. Με άλλα λόγια, ούτε καν η...μακέτα του έργου δεν έχει δημιουργηθεί, ενώ αυτό που θα μπορούσε να υποθέσει κάποιος με σχετική βεβαιότητα είναι ότι η υποθαλάσσια θα παραμείνει υπόθεση των συμβούλων επί μακρόν.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το έργο αφορά στην κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας μήκους περίπου 1,1 χλµ µε τις εκατέρωθεν προσβάσεις της (συνολικό μήκος έργου περί τα 3χλµ) από τον ανισόπεδο κόμβο Περάµατος μέχρι τoν ανισόπεδο κόμβο Παλουκίων. Περιλαμβάνει και τα οδικά τµήµατα παράκαµψης των πόλεων Περάµατος και Σαλαµίνας μήκους περίπου 14,5 χλµ.
Ο ανταγωνιστικός διάλογος
Σε κάθε περίπτωση, θα απαιτηθούν έως και δύο χρόνια ωσότου ολοκληρωθεί η μέθοδος του ανταγωνιστικού διαλόγου όπου θα συμμετέχουν οι ενδιαφερόμενοι, η τοπική αυτοδιοίκηση και τα εμπλεκόμενα υπουργεία (Υποδομών, Περιβάλλοντος κ.α). Προσώρας, τα σχήματα Άκτωρ-Vinci, ΤΕΡΝΑ και ΜΕΤΚΑ έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους για το έργο του οποίου ο προϋπολογισμός τοποθετείται, κατ' εκτίμηση, στα 350 εκατ. ευρώ.
Για την ιστορία, και η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας "προχωράει” τουλάχιστον από το 2012 μέσω της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Παρόλ' αυτά, αύριο οι δημότες Σαλαμίνας θα πρέπει να "συμμετάσχουν μαζικά με την ψήφο τους σε αυτό το τόσο κρίσιμο ζήτημα και να προσέλθουν μαζικά στη διαδικασία” όπως σημειώνεται σε ανακοίνωση του κ. Χατζηπέρου. Βέβαια, ακόμη και την άλλη εβδομάδα να ξεκινούσε η κατασκευή της υποθαλάσσιας, το "ναι” ή το "όχι” των κατοίκων της Σαλαμίνας θα είχε ελάχιστη επιρροή, μιας και πρόκειται για δημόσιο έργο. Άλλωστε, ούτε το δημοψήφισμα της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων για την υλοποίηση ή μη της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων ανέτρεψε την δρομολογημένη παραχώρησή τους στην κοινοπραξία Fraport-Slentel.
Η κατασκευή της οδικής ζεύξης με μαθηματική ακρίβεια αναμένεται να οδηγήσει στη συρρίκνωση του έργου των ferries που σε 24ωρη βάση ενώνουν το νησί με την υπόλοιπη Αττική. Και αυτή αποτελεί την αιτία ενός ακήρυχτου πολέμου των ακτοπλοϊκών εταιρειών κατά του έργου, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.
dimitris.delevegos@capital.gr/capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου