Της Δήμητρας Καδδά
Μπορεί η "μάχη γιγάντων" για το ελληνικό χρέος να μαίνεται με συνεχείς δηλώσεις και ανταπαντήσεις από το ΔΝΤ και τη Γερμανία, αλλά το πρώτο και πιο μεγάλο "βήμα" που πρέπει να ολοκληρωθεί είναι άλλο, αυτό της πολιτικής συμφωνίας που έχει ακόμη "ουρά" νομοθέτησης και εφαρμογής.
Στο EWG της προηγούμενης εβδομάδας, στο οποίο "πέρασε" με κοινή δήλωση ως επαρκής η προκαταρκτική, σύμφωνα με πληροφορίες υπήρξε "γκρίνια" που εκφράστηκε από τη γερμανική πλευρά για την πρόοδο της Αθήνας και την καθυστέρηση που ήδη καταγράφεται σε πεδία όπως οι ιδιωτικοποιήσεις.
Στην ίδια σύνοδο αποφασίστηκε στο επόμενο "ραντεβού", που είναι πολύ.. κοντινό, θα γίνει στις 15 Μαΐου, να συζητηθεί το θέμα του χρέους (στον απόηχο και του Washington Group, που θα γίνει μεταξύ 11-13 Μαΐου στο Μπάρι).
Και έτσι φτιάχνεται ένα πολύ ασφυκτικό χρονικό πλάισιο… ημερών για να δoθούν στους θεσμούς οι απαραίτητες "διαβεβαιώσεις" για πάρα πολλά εκκρεμή σημεία. Για 100 νομoθετικές διατάξεις και δευτερογενείς νομοθεσίες που απαιτούν οι θεσμοί ως προαπαιτούμενα, σύμφωνα με όσα ανέφερε χθες κοινοτική πηγή η οποία έκανε σαφές ότι όλη η δεύτερη αξιολόγηση θα πρέπει να λήξει νομοθετικά σε λίγες ημέρες, χωρίς "ουρές" και υποδόσεις που υπήρχαν στο παρελθόν.
Αυτό που επιχειρεί πάση θυσία να αποφύγει η κυβέρνηση είναι να υπάρξει –με δική της ευθύνη– οποιασδήποτε "απόκλιση". Το επόμενο βήμα είναι η ολοκλήρωση έως την 18η Μαΐου της "καταιγίδας" των 100 προαπαιτουμένων (τα δύο τρίτα θα γίνουν μέσω Βουλής και το ένα τρίτο μέσω δευτερογενούς νομοθεσίας, ανέφεραν χθες κοινοτικές πηγές).
Μετά, θα πρέπει να ολοκληρωθεί η έκθεση συμμόρφωσης (Compliance Report) για να μη... χαλάσει το "κανονικό" σενάριο, δηλαδή στις 22 Μαΐου στο Eurogroup οι θεσμοί να αποφασίσουν ότι είναι όλα εντάξει, για να προχωρήσει η διαδικασία εκταμίευσης των δόσεων.
Αυτό που έγινε σαφές χθες από την κοινοτική πηγή είναι ότι από τη στιγμή της απόφασης έως την ώρα που οι δόσεις των 7 δισ. ευρώ περίπου θα "φτάσουν" στα κρατικά ταμεία από τον ESM, μεσολαβούν 4-5 εβδομάδες, δηλαδή στο πιο "καλό" σενάριο η δόση θα έρθει στον ειδικά λογαριασμό περί τα τέλη Ιουνίου. Αιτία είναι η σύνθετη κοινοβουλευτική και όχι μόνο διαδικασία που μεσολαβεί. Αν, μάλιστα, μπει στο "κάδρο" και το ΔΝΤ, τότε ο χρόνος εκτείνεται περισσότερο, φτάνει έως τις 5 με 6 εβδομάδες. Και βέβαια, για να ολοκληρωθεί η διαδικασία του ΔΝΤ (που απαιτεί απόφαση για το χρέος και έγκριση από το ΔΣ του Ταμείου) θα πρέπει να ψηφίσει το νέο μνημόνιο (MEFP) η ελληνική Βουλή...
Τα δημοσιονομικά μέτρα
Τα προαπαιτούμενα περιλαμβάνουν μέσα από τον εφαρμοστικό νόμο τη μείωση της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις από το 2019, τη μείωση του αφορολόγητου ορίου από το 2020, τα μέτρα των 550 εκατ. ευρώ που θα εφαρμοσθούν από το 2018, αλλά και τα αντίμετρα με τις κοινωνικές παροχές, τη μείωση των φόρων και την αύξηση των επενδύσεων.
Ως ξεχωριστός νόμος στη Βουλή θα πρέπει να οδεύσει επίσης προς ψήφιση και το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής για τα έτη 2018-2021. Ο νέος πολυετής προϋπολογισμός θα αποτυπώνει όλα τα παραπάνω δημοσιονομικά μέτρα με σαφή όρια δαπανών ανά έτος, τα οποία (τουλάχιστον για την προσεχή διετία) θα είναι δεσμευτικά.
Οι μεταρρυθμίσεις
Στο διαρθρωτικό πεδίο πρέπει να νομοθετηθεί και μια σειρά από άλλες παρεμβάσεις που αφορούν στα έσοδα, αλλά και στις δαπάνες. Αφορούν στον τρόπο αποπληρωμής των οφειλών του κράτους προς ιδιώτες, αλλά και στην προτεραιοποίηση των ελεγκτικών διαδικασιών και την ενίσχυση της συλλογής των φόρων. Προβλέπουν επίσης διατάξεις στο πεδίο των ασφαλιστικών ταμείων με στόχο τη μείωση του διαχειριστικού τους κόστους.
Μέχρι τις 18/5 θα πρέπει επίσης να θεσμοθετηθούν οι παρεμβάσεις στο εργασιακό μαζί με τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για το κυριακάτικο εμπόριο και την πώληση μη φαρμακευτικών προϊόντων εκτός των φαρμακείων. Με προεδρικό διάταγμα θα πρέπει να φέρει άρση εμποδίων για την άσκηση του επαγγέλματος του μηχανικού. Εκκρεμεί επίσης η εφαρμογή του νόμου για το νέο σύστημα αδειοδότησης επενδύσεων στους κλάδους τροφίμων, των αναψυκτικών και τουρισμού.
Στο τραπεζικό πεδίο θα πρέπει να εφαρμοστεί ο νόμος για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό (μέσα από δευτερογενή νομοθεσία), αλλά και να διευκολυνθούν οι διαδικασίες για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, να οριστικοποιηθεί η νομοθεσία για την προστασία των στελεχών τραπεζών και Δημοσίου που μετέχουν στην αναδιάρθρωση δανείων, να υιοθετηθεί η δευτερογενής νομοθεσία για το δίκαιο περί αφερεγγυότητας, αλλά και να προωθηθεί η διαδικασία για τις αναδιαρθρώσεις των "κόκκινων" δανείων. Επίσης, από την ΤτΕ θα πρέπει να διευθετηθούν τα ζητήματα κεφαλαιοποίησης που απομένουν στις μη συστημικές τράπεζες, αλλά και να ανακοινωθεί οδικός χάρτης χαλάρωσης των κεφαλαιακών ελέγχων που θα βασίζεται σε ορόσημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου