Κώστας Δεληγιάννης
Ανέκρουσε πρύμναν τον Σεπτέμβριο η κινητικότητα στην εγχώρια λιανική ρεύματος, μετά την έστω και ώθηση που καταγράφηκε τον αμέσως προηγούμενο μήνα. Έτσι, στον αντίποδα της αύξησης στις αλλαγές προμηθευτή που παρατηρήθηκε τον Αύγουστο, ο Σεπτέμβρης «έκλεισε» με μειωμένες κατά 6,5% τις μετακινήσεις σε νέο πάροχο, συγκριτικά με τον Σεπτέμβριο του 2021.
Όπως είχε γράψει το energypress, το πρώτο 20ήμερο του Αυγούστου οι αλλαγές προμηθευτή είχαν καταγράψει αύξηση κατά 20%, με συνέπεια να διαμορφωθούν στις 37.700 περίπου, από 31.200 το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2021. Μάλιστα, και ο υπόλοιπος μήνας κινήθηκε στο ίδιο μήκος κύματος, με συνέπεια ο Αύγουστος να «κλείσει» με άλμα 30% στις μετακινήσεις.
Σύμφωνα ωστόσο με πληροφορίες του energypress, η εικόνα για τον επόμενο μήνα κινείται στον αντίποδα, με τις αλλαγές προμηθευτή να είναι μειωμένες κατά 6.500 περίπου σε ετήσια βάση. Έτσι, ο φετινός Σεπτέμβριος «έκλεισε» με 93.500 μετακινήσεις περίπου, έναντι περίπου 100.000 έναν χρόνο νωρίτερα.
Τα στοιχεία Σεπτεμβρίου έχουν ιδιαίτερη σημασία, καθώς πρόκειται τον δεύτερο μήνα που ισχύει η κατάργηση κάθε είδους περιορισμών στην αλλαγή παρόχου, η οποία πλαισίωσε την παρέμβαση του ΥΠΕΝ για την αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής και την ανακοίνωση από τους παρόχους έως τις 20 κάθε μήνα των χρεώσεων που θα ισχύσουν τον επόμενο μήνα.
Μάλιστα, με δεδομένο ότι τον Αύγουστο η μετακίνηση σε νέο πάροχο δεν βρίσκεται ψηλά στη λίστα προτεραιοτήτων των καταναλωτών, ο Σεπτέμβριος αποτελεί τον αρχικό μήνα «κανονικότητας» που εφαρμόζεται το νέο μοντέλο λιανικής. Έτσι, επιβεβαιώνει την πρόβλεψη ότι το νέο μοντέλο τουλάχιστον μέχρι τον Νοέμβριο δεν αναμένεται να υπάρξουν θεαματικές αλλαγές στα νούμερα των μετακινήσεων, την οποία είχαν μεταφέρει στελέχη της αγοράς στο energypress, σχολιάζοντας την αύξηση του Αυγούστου στις αλλαγές προμηθευτή.
Τα ίδια στελέχη επισημαίνουν πλέον ότι, αντίθετα, το άλμα των χρεώσεων τον Σεπτέμβριο (έναντι του Αυγούστου) επέτεινε τη διστακτικότητα που φυσιολογικά θα δημιουργούσε στη μεγαλύτερη μερίδα καταναλωτών σε αρχική φάση το νέο μοντέλο λιανικής. Επομένως, με τις αισθητά αυξημένες χρεώσεις του Σεπτεμβρίου, μπήκε «φρένο» στις μετακινήσεις.
Επομένως, όταν μία εταιρεία ανακοινώνει τον Αύγουστο τη μικρότερη χρέωση, και τον Σεπτέμβριο τη μεγαλύτερη, στη διαδικασία αναζήτησης του πιο ανταγωνιστικού λογαριασμού θα μπουν μόνο οι καταναλωτές που είναι διατεθειμένοι να αλλάζουν ακόμη και κάθε μήνα προμηθευτή, ώστε να είναι πάντοτε πελάτες του πιο φθηνότερου.
Αντίθετα, για τη συντριπτική πλειονότητα των νοικοκυριών, που δεν είναι εξοικειωμένα με την ιδέα των μετακινήσεων από πάροχο σε πάροχο, το σκαμπανέβασμα των χρεώσεων στο πρώτο δίμηνο του νέου μοντέλου φαίνεται πως εμπέδωσε ακόμη περισσότερο την πεποίθηση τήρησης στάσης αναμονής για μερικούς μήνες, ώστε να αποκρυσταλλωθεί η τιμολογιακή πολιτική κάθε εταιρείας.
Παράλληλα, σε όσο υψηλότερα επίπεδα κινούνται οι τιμές που ανακοινώνουν οι προμηθευτές (πριν το «κούρεμα» των επιδοτήσεων), τόσο πιο δύσκολο είναι για έναν καταναλωτή οι διαφορές των προσφορών των εταιρειών να αποτελέσουν κίνητρο για να αλλάξει εταιρεία. Επομένως, οι «τσουχτερές» τιμές του Σεπτεμβρίου δεν ευνοούσαν για τα περισσότερα νοικοκυριά και επιχειρήσεις την αντιπαραβολή των χρεώσεων, ώστε να αναζητήσουν όφελος με τη μετακίνηση σε νέο πάροχο. Υπό αυτή την έννοια, έχει ενδιαφέρον το πώς θα διαμορφωθεί η κινητικότητα τον Οκτώβριο αλλά και τον Νοέμβριο, όπου εκτιμάται ότι οι χρεώσεις δεν θα έχουν σημαντικές αυξομειώσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου