Σενάρια για άρση του μπλόκου στον λιθάνθρακα, ώστε να «προικοδοτηθεί» η λεγάμενη «μικρή ΔΕΗ» με άδειες για νέες μονάδες που θα χρησιμοποιούν χαμηλού κόστους εισαγόμενο καύσιμο, φέρνουν στο προσκήνιο τα προβλήματα που σταδιακά ανακύπτουν σε σχέση με το εγχείρημα της αποκρατικοποίησης.
Πληροφορίες του «Κ» αναφέρουν ότι, παρά τη δεδομένη πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσουν οι διαδικασίες πώλησης της «μικρής ΔΕΗ», το μείγμα που επελέγη δεν φαίνεται να προκαλεί ιδιαίτερες συγκινήσεις στην αγορά ηλεκτρισμού.
Παρά το γεγονός ότι ήδη συντελούνται κάποιες προκαταρκτικές διεργασίες μεταξύ ελληνικών εταιρειών του χώρου και πιθανών συνεταίρων τους για τη δημιουργία στρατηγικών συμμαχιών, η πιο προσεκτική αποτίμηση και εξέταση των υπό παραχώρηση μονάδων της ΔΕΗ δείχνει ότι αυτές παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα.
Στο πλαίσιο αυτό, ήδη εξετάζονται εναλλακτικές που θα μπορούσαν να δώσουν ώθηση στην πώληση της «μικρής ΔΕΗ». Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η πιθανή άρση του μπλόκου που ισχύει σήμερα για τον λιθάνθρακα, στο πλαίσιο της επανεξέτασης του ενεργειακού προγραμματισμού της χώρας.
Ζητήματα
Τα θέματα που υπάρχουν με τις μονάδες και τα πάγια που θα προικοδοτήσουν τη «μικρή ΔΕΗ» δεν είναι λίγα. Σύμφωνα με το πρόγραμμα που έχει ήδη παρουσιάσει η ΔΕΗ, οι δύο μονάδες του Αμύνταιου αναμένεται να λειτουργήσουν σε δυναμικότητα 30% από το 2016, ενώ είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να αποσυρθούν από το 2020 και μετά (πιθανότατα το 2023). Αυτό σημαίνει ότι, για να συ-νεχίσουν να λειτουργούν, πρέπει να ανακαινιστούν εκ βάθρων ή να κατασκευαστούν νέες μονάδες.
Η Μελίτη στη Φλώρινα αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα τροφοδοσίας με καύσιμο, καθώς για την απρόσκοπτη λειτουργία της απαιτείται όχι μόνο το τμήμα του ορυχείου της Βεύης που έχει παραχωρηθεί στη ΔΕΗ, αλλά, επιπρόσθετα, το ιδιωτικό τμήμα του που έχει παραχωρηθεί στην εταιρεία Ελλάκτωρ. Για τη δεύτερη μονάδα θα χρειαστεί όχι μόνο η παραγωγή από το ιδιωτικό ορυχείο της Αχλάδας, αλλά πιθανότατα και εισαγωγές λιγνίτη από τα Σκόπια, όπως κάνει κατά διαστήματα η ΔΕΗ.
Τέλος, η μονάδα φυσικού αερίου της Κομοτηνής θεωρείται τεχνικά ξεπερασμένη και οικονομικά ασύμφορη, αρκεί μόνο να αναφερθεί το γεγονός ότι, σύμφωνα με στοιχεία του ΛΑΓΗΕ, τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο κατάφερε να δουλέψει σε ποσοστό μόλις 2% (στο σύστημα εντάσσονται κατά προτεραιότητα οι πιο οικονομικές προσφορές, ανάλογα με τη ζήτηση).
Ορυχεία
Ίδια εικόνα και στο κομμάτι των ορυχείων, αφού το ορυχείο στο Κλειδί είχε υποστεί πρόσφατα κατολίσθηση και απαιτείται τουλάχιστον ένας χρόνος εργασιών προκειμένου να αποκατασταθεί η λειτουργία του αλλά και να αποτιμηθεί πλήρως η έκταση των προβλημάτων. Το ορυχείο των Κομνηνών αντιμετωπίζει σοβαρά υδρογεωλογικά προβλήματα, ενώ για την πλήρη εκμετάλλευσή του απαιτείται χρονοβόρα και επίπονη διαδικασία μετακίνησης τοπικών οικισμών και πληθυσμών.
Τα μόνα ορυχεία που αυτήν τη στιγμή δουλεύουν απρόσκοπτα (στη Βεύη απαιτείται συνδιαχείριση με το τμήμα που έχει αναλάβει ο Άκτωρας) είναι στο Αμύνταιο, με την ποιότητα του παραγόμενου λιγνίτη να χαρακτηρίζεται ως μέτρια (χρησιμοποιείται στις παλιές και μη αποδοτικές μονάδες της Πτολε-μαίδας). Το καλύτερο asset της «μικρής ΔΕΗ» θεωρούνται τα υδροηλεκτρικά, όπου, όμως, υπάρχουν άλλα προβλήματα, κυρίως με το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς (το όριο προσφοράς των υδροηλεκτρικών μονάδων είναι στα 53 ευρώ και άνω).
Εμπόδια
Όπως εξηγούν στο «κ» πηγές της αγοράς, το μεγαλύτερο πρόβλημα για την προώθηση της πώλησης της «μικρής ΔΕΗ» δεν εντοπίζεται στη διαδικασία ψήφισης του νομοσχεδίου, το οποίο εκτιμάται ότι μέσα στο καλοκαίρι θα περάσει από τη Βουλή. Η μεγαλύτερη πρόκληση στο όλο εγχείρημα βρίσκεται στην απόσχιση των παγίων, για τα οποία υπάρχουν σοβαρές νομικές εκκρεμότητες. Για να μεταβιβαστούν τα assets από τη μια εταιρεία στην άλλη, εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν τουλάχιστον 12 μήνες, στο πιο αισιόδοξο σενάριο.
Η Kleemann μαθαίνει... γαλλικά
Με τιε ενδείξεις για την πορεία της αγοράς ανελκυστήρων να είναι θετικές για το 2014, η Kleemann συνεχίζει την εφαρμογή της συνταγής που διατήρησε σε θετική τροχιά τη βιομηχανία σε όλη τη διάρκεια της πρωτοφανούς κρίσης. Ο λόγος για την έντονη εξωστρέφεια τόσο σε επίπεδο δραστηριοτήτων όσο και σε επίπεδο πωλήσεων, με το τελευταίο... «χτύπημα» να εντοπίζεται στην αγορά της Γαλλίας. Εκεί η Kleemann έκλεισε συμφωνία με τον κατασκευαστικό όμιλο Bouygues, για την κατασκευή των ανελκυστήρων στο έργο που έχει αναλάβει για την ανακαίνιση της πανεπιστημιούπολης Jussieu στο Παρίσι.
Η γαλλική αγορά κυριαρχείται από τις τέσσερις πολυεθνικές του κλάδου (Otis, Thyssen, Kone, Schindler) και το άνοιγμα που επιχειρεί η ελληνική βιομηχανία αποτελεί συνέχεια της πολιτικής εξωστρέφειας που οδήγησε τον όμιλο να αυξήσει εκ νέου τις εξαγωγές του το 2013 κατά 8% συγκριτικά με το 201 2. Σήμερα η Kleemann έχει παρουσία σε πάνω από 92 χώρες και το ποσοστό των διεθνών πωλήσεων ανέρχεται στο 82% του ενοποιημένου κύκλου εργασιών (έναντι 78% το 2012).
Πέρυσι η Kleemann είχε ενοποιημένες πωλήσεις 94,8 εκατ. ευρώ, ενισχυμένες κατά 2,7%, αυξάνοντας παράλληλα και τα περιθώρια κέρδους από 31 σε 34,4%, κυρίως λόγω της μείωσης κόστους που επε-τεύχθη την τελευταία διετία.
Η «γαλλική» συνεργασία δεν είναι η πρώτη για την Kleemann με τον όμιλο Bouygues, στον οποίο έχει προμηθεύσει προϊόντα για έργα σε χώρες όπως οι Αγγλία, Νιγηρία και Μαρόκο.
Για το αμέσως επόμενο διάστημα, πάντως, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται σε μια σειρά από νέες αγορές: κατ΄ αρχάς, η Kleemann αναμένει σημαντική αύξηση από τη δραστηριότητά της στην Κίνα, όπου ο όμιλος έχει επενδύσει στην κατασκευή εργοστασίου. Περαιτέρω, όπως σημειώνει η διοίκηση, η διείσδυση σε ακόμα περισσότερες αγορές του εξωτερικού θα συνεχίσει να είναι βασικός στόχος του ομίλου και το 2014. Ήδη δη-μιουργήθηκαν γραφεία αντιπροσώπευσης στη Σαουδική Αραβία, ενώ ανάλογες κινήσεις αναμένεται να γίνουν και σε άλλες αγορές στις οποίες εκτιμάται ότι θα υπάρξει ζήτηση.
(Χ. Φλουδόπουλος, Κεφάλαιο, 17/4/2014)/energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου