«Για εμάς είναι ένα όνειρο. Ολες οι δημοτικές αρχές είχαν τον ίδιο στόχο: τη σύνδεση της Αίγινας με την ΕΥΔΑΠ. Επιτέλους, μπορούμε να πούμε ότι μπήκε το νερό στο αυλάκι». Ο δήμαρχος της Αίγινας, Δημήτρης Μουρτζής, δεν κρύβει τον ενθουσιασμό του για την υπογραφή συμφωνίας με την Περιφέρεια Αττικής, που θα οδηγήσει στην κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού ύδρευσης μεταξύ Αίγινας και Σαλαμίνας. Και η αλήθεια είναι ότι με τον τρόπο αυτόν το νησί θα επιλύσει οριστικά το οξύ πρόβλημά του. Ταυτόχρονα, όμως, πρόκειται για μια ιδιαίτερα ακριβή επιλογή, η οποία μάλιστα έχει και υψηλό τεχνικό ρίσκο. Είναι, λοιπόν, αυτή η ιδανική λύση για την Αίγινα;
Το μικρό νησί του Αργοσαρωνικού «μπήκε στον χάρτη» νωρίς, λόγω της γειτνίασής του με την Αθήνα. Το αποτέλεσμα είναι να χτιστεί μεγάλος αριθμός εξοχικών κατοικιών, μέρος των οποίων μετατράπηκε σταδιακά σε πρώτη κατοικία, ακόμη κι αν οι κάτοικοι εργάζονται στον Πειραιά (τάση που έχει από την κρίση σε κάποιο βαθμό ανατραπεί). Το αποτέλεσμα της υπερδόμησης της Αίγινας ήταν προφανές: εδώ και χρόνια το νησί αντιμετωπίζει οξύ υδατικό πρόβλημα, με τον μόνιμο πληθυσμό της να αυξάνεται από τους 15.000 κατοίκους (απογραφή 2011) τον χειμώνα σε 60.000 το καλοκαίρι. Ετσι, οι ετήσιες ανάγκες του νησιού φθάνουν στα 2,4-2,5 εκατ. κυβικά μέτρα νερού ετησίως. Πώς καλύπτονται σήμερα; Το 70% των αναγκών καλύπτεται με μεταφορά νερού από τις εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ στο Πέραμα και στον Ασπρόπυργο και το υπόλοιπο 30% από γεωτρήσεις του δήμου και ιδιωτών.
«Το κόστος της μεταφοράς νερού ξεπερνά τα 5 εκατ. ευρώ ετησίως», εξηγεί στην «Κ» ο δήμαρχος Αίγινας, Δημήτρης Μουρτζής. «Ενα μέρος αυτών, περί το 1-1,5 εκατ. ευρώ, “επιχορηγείται” από την Περιφέρεια. Ακόμη κι έτσι, όμως, το κόστος παραμένει πολύ υψηλό».
Η συζήτηση για την εξεύρεση μόνιμης λύσης ξεκίνησε πριν από μια 15ετία. Το 2001 πραγματοποιήθηκε από την ΕΥΔΑΠ και το (τότε) ΥΠΕΧΩΔΕ προμελέτη για τη δυνατότητα υδροδότησης του νησιού με υποθαλάσσιο αγωγό. Το 2003, η μελέτη επικαιροποιήθηκε. Το 2006 προτάθηκε η κατασκευή του αγωγού μέσω ΣΔΙΤ (σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα), η προετοιμασία του διαγωνισμού ξεκίνησε αλλά δεν ολοκληρώθηκε. Το 2013, ο τότε αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών, Σταύρος Καλογιάννης, ενέκρινε την κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού, με φορέα υλοποίησης την Περιφέρεια Αττικής και προϋπολογισμό 23,8 εκατ. ευρώ. Πριν από λίγες ημέρες, η Περιφέρεια Αττικής ανακοίνωσε την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης με τον Δήμο Αίγινας για τη δημοπράτηση του έργου. Ο προϋπολογισμός, όμως, είχε αυξηθεί κατά 9 εκατ. ευρώ μέσα σε δύο χρόνια, φθάνοντας τα 32.520.000 ευρώ. «Το κόστος ανέβηκε για διάφορους λόγους», λέει ο κ. Μουρτζής. «Για παράδειγμα, αποφασίστηκε ο υποθαλάσσιος αγωγός να θαφτεί στον βυθό, καθώς στην περιοχή υπάρχουν αγκυροβόλια ή αλιείς με συρόμενα μέσα. Επιπλέον αποφασίστηκε να προσληφθεί τεχνικός σύμβουλος για να παρακολουθήσει την κατασκευή και τη λειτουργία του έργου τα πρώτα χρόνια».
Ο υψηλός προϋπολογισμός του έργου δεν είναι το μόνο σημείο που προκαλεί προβληματισμό. Σύμφωνα με την τεχνική προμελέτη, η σύνδεση της Αίγινας (περιοχή Λεόντι) με τη δεξαμενή της ΕΥΔΑΠ στο Περάνι Σαλαμίνας θα γίνει με υποθαλάσσιο αγωγό μήκους 13.920 μέτρων –μέγεθος πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα–, ο οποίος θα ποντιστεί σε βάθη έως και 90 μέτρων. Οι δύο αγωγοί που συνδέουν το Πέραμα με τη Σαλαμίνα (εδώ και 20 έτη) έχουν μήκος μόλις 2,5 χλμ.
«Η Αίγινα δεν γίνεται να εξυπηρετηθεί με αφαλατώσεις. Θα χρειαζόταν 9 μονάδες των 2.000 κυβικών, τις οποίες δεν μπορεί να υποστηρίξει το δίκτυο ηλεκτροδότησης του νησιού. Επιπλέον, οι αφαλατώσεις δεν ενδείκνυνται σε κλειστούς κόλπους, όπως ο Αργοσαρωνικός, λόγω των καταλοίπων τους», λέει ο δήμαρχος Αίγινας. Με την άποψη αυτή συμφωνεί και ο πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Αττικής, Χρήστος Καραμάνος. «Οι αφαλατώσεις είναι ασύμφορες για ένα νησί όπως η Αίγινα», λέει. Οσο για τον διαγωνισμό; Σύμφωνα με τον κ. Καραμάνο, η Περιφέρεια δεν έχει καταλήξει αν θα δημοπρατήσει το έργο με μελετοκατασκευή ή θα προχωρήσει στην ανάθεση της οριστικής μελέτης πριν από τη δημοπράτησή του. Το κόστος, πάντως, θα καλυφθεί από την Περιφέρεια, ενώ διερευνάται η δυνατότητα κοινοτικής χρηματοδότησης. Ομοίως, ο δήμος υποστηρίζει ότι θα αναζητήσει ευρωπαϊκούς πόρους για την αντικατάσταση μέρους του δικτύου ύδρευσης στο νησί, στο οποίο, παρά το οξύ πρόβλημα, οι απώλειες κυμαίνονται από 27% έως 40%...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου