Αυγενάκης (ΝΔ) προς Φάμελλο (ΣΥΡΙΖΑ): Για ηρέμησε... Θα πάρεις κι εσύ υπουργείο - Το σύνολο των χθεσινών τοποθετήσεων κατέληγε στο κοινό συμπέρασμα ότι το σχέδιο νόμου είναι προχειρογραμμένο - Και το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, με ανακοίνωση που εξέδωσε χθες, εξέφρασε την δυσαρέσκειά του για το γεγονός
Σκηνές πολιτικής έντασης εκτυλίχθηκαν και εχθές στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τις τηλεοπτικές άδειες.
Πέρασε σχεδόν μία ώρα κατά την οποία οι συμμετέχοντες βουλευτές δεν εννοούσαν να σωπάσουν. Οι παρατηρήσεις της ΕΕ βρέθηκαν από την αρχή στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης, ενώ ο κ. Σπίρτζης υποννόησε πως οι ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών μέσων ήρθαν επί τούτου σε επαφή με την Κομισιόν.
Πρωταγωνιστές της χθεσινής ημέρας από πλευράς βουλευτών ήταν οι κκ Φάμελος, Βάκης (ΣΥΡΙΖΑ) και Αυγενάκης (ΝΔ), οι οποίοι χρησιμοποιώντας ασυνήθιστα απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς για την αντίπαλη πλευρά, υποστήριξαν τις θέσεις των κομμάτων τους.
Επιπλέον κριτική ασκήθηκε και από την πλευρά των φορέων που κλήθηκαν να καταθέσουν τις απόψεις τους, χαρακτηρίζοντας κάποιοι από αυτούς νομοσχέδιο προχειρογραμμένο, το οποίο δεν λύνει τα προβλήματα στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο, αλλά ούτε και αντιμετωπίζει την διαπλοκή.
Η αρχή έγινε από την αντιπολίτευση, η οποία καλούσε με επιμονή την κυβέρνηση να καταθέσει στη Βουλή την επιστολή που ήδη της έχει αποστείλει η Κομισιόν με παρατηρήσεις για τις προωθούμενες διατάξεις.
Ο Νίκος Παππάς απέρριψε το αίτημα εξηγώντας,
«Να αφήσουμε την διαδικασία εντυπώσεων. Το θέμα της Κομισιόν προέκυψε από παράπονο κάποιου ιδιώτη. Δεν θα μπω σε ζητήματα ουσίας. Όμως είναι το παράπονο ενός ιδιώτη προς τις υπηρεσίες της Κομισιόν για το αν και κατά πόσο μπορεί η ΕΡΤ να παρέχει ψηφιακό σήμα σε τρίτους. Από την πλευρά τους οι υπηρεσίες της Κομισιόν μας έστειλαν επιστολή και μας ρωτούν σχετικά. Η κυβέρνηση δεν έχει απαντήσει ακόμα καθώς έχει προθεσμία 20 ημερών». Νωρίτερα, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υπονόησε ότι η εμπλοκή της Κομισιόν προέκυψε μετά από επιστολή της Ένωσης Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών.
Πάντως, ο Λευτέρης Αυγενάκης (ΝΔ) κατηγόρησε εκ νέου την κυβέρνηση για μυστικές συναλλαγές και εκβιασμούς και υποστήριξε ότι υπάρχει και άλλη αλληλογραφία στην οποία τα κοινοτικά όργανα θέτουν θέμα παραβίασης του κοινοτικού δικαίου.
Ανάλογο ήταν το θέμα που έθεσε και ο βουλευτής του Ποταμιού Γιώργος Αμυράς ο οποίος επικαλούμενος την επιστολή του ΕΣΡ προς τον Νίκο Παππά ζήτησε να συμπεριληφθεί στο κατάλογο των φορέων που θα ακροαστεί το Κοινοβούλιο και το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.
Αυγενάκης (ΝΔ) προς Φάμελλο (ΣΥΡΙΖΑ): Για ηρέμησε... Θα πάρεις κι εσύ υπουργείο
Σε πρωταγωνιστές των διαξιφισμών αναδείχθηκαν οι Λευτέρης Αυγενάκης και Γιώργος Αμυράς από την πλευρά της αντιπολίτευσης και οι Σωκράτης Φάμελλος και Δημήτρης Γάκης από την κυβερνητική πλειοψηφία, κατά τη χθεσινή συνεδρίαση.
Ενδεικτικό περιστατικό είναι όταν ο κ. Αυγενάκης ζήτησε από τους εκπροσώπους του ΔΣ της ΕΡΤ να του καταθέσουν μελέτη για την νέα εταιρία που φιλοδοξούν να δημιουργήσουν για την παροχή ψηφιακού σήματος. Ο βουλευτής της ΝΔ αντιδρώντας στις διαμαρτυρίες που εκτοξεύτηκαν από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ και συγκεκριμένα από τον κ. Φάμελλο είπε: «Για ηρέμησε συνάδελφε… μήπως να πας μια βόλτα έξω να ηρεμήσεις… Αρκετά! Τις έδωσες τις εξετάσεις σου στον παριστάμενο υπουργό τον κ. Παππά και κάποια στιγμή θα πάρεις και εσύ υπουργείο».
Κριτική απο εκπροσώπους των τηλεοπτικών φορέων
Το νομοσχέδιο που επιχειρεί να αναδιατάξει το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο δέχεται ομαδικά πυρά και από τους εκπροσώπους των φορέων.
Σχεδόν, το σύνολο των τοποθετήσεων καταλήγει στο κοινό συμπέρασμα ότι το σχέδιο νόμου είναι προχειρογραμμένο, δεν απαντά στα ουσιαστικά προβλήματα του κλάδου αλλά τα επιδεινώνει, δεν αντιμετωπίζει την διαπλοκή αλλά μάλλον την εκτρέφει, παραβιάζει τους ευρωπαϊκούς κανόνες ισονομίας και υγιούς ανταγωνισμού και αντιμετωπίζει οριζόντια τα μεγάλα κανάλια εθνικής εμβέλειας με τους δεκάδες μικρούς τηλεοπτικούς σταθμούς της περιφέρειας.
Ο Κωνσταντίνος Ρόκκος της ένωσης διαφημιστών περιέγραψε το περιβάλλον που επικρατεί τον χώρο του Τύπου και των ηλεκτρονικών μέσω επισημαίνοντας ότι η διαφημιστική δαπάνη έχει περιοριστεί στο 25% σε σχέση με το 2008 με αποτέλεσμα να έχουν κλείσει δεκάδες επιχειρήσεις ενώ υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο «δεν εξασφαλίζει ένα περιβάλλον με καλύτερη ποιότητα, σταθερότητα και αξιοπιστία».
Ο Αντώνης Δημητρίου της Ένωσης Ενημερωτικών Τηλεοράσεων Ελληνικής Περιφέρειας (ΕΕΤΕΠ) εξήγησε ότι τα περί διαπλοκής και διαφθοράς που επικαλείται η κυβέρνηση δεν αφορούν την ελληνική περιφέρεια, ζήτησε να εξαιρεθούν οι περιφερειακοί τηλεοπτικοί σταθμοί από το συζητούμενο νομοσχέδιο και να έρθει νέο που θα αντιμετωπίζει συνολικά τον τύπο της επαρχίας (τηλεοράσεις, εφημερίδες, ραδιόφωνα).
Εξήγησε ότι ο τζίρος των περίπου 80 περιφερειακών τηλεοπτικών σταθμών το 2013 ανήλθε στα 10,5 εκατ. ευρώ ενώ επισήμανε πως: «Η ΕΡΤ δίνει στην Digea 2 εκατ ευρώ το χρόνο. Έχετε υπολογίσει πόσα παίρνετε από την περιφέρεια στα 15 χρόνια; Παίρνετε 52+ εκατ. ευρώ. Εμείς δίνουμε 3,5 εκατ. ευρώ το χρόνο και η ΕΡΤ 2,5 εκατ. ευρώ».
Επέκρινε την κυβέρνηση γιατί «με το νομοσχέδιο μας βάζετε στον ίδιο κουβά με τα κανάλια εθνικής εμβέλειας», ενώ σε άλλο σημείο εξήγησε ότι «με την πλειοδοτική διαδικασία που προτείνετε για την αδειοδότηση άδεια θα παίρνει όποιος δίνει τα περισσότερα χρήματα. Όμως σε αυτό το επιχειρηματικό και οικονομικό περιβάλλον που θα βρεθούν αυτά τα χρήματα;», υπονοώντας πως όποιος συμμετέχει στην δημοπρασία και καταβάλλει παράλογα ποσά θα έχει άλλες επιδιώξεις και όχι να δημιουργήσει μια υγιή επιχείρηση. Έκρουσε δε τον κώδωνα του κινδύνου να μεταφερθούν οι τηλεοπτικές συχνότητες σε Θράκη και Ήπειρο σε τουρκικά ή αλβανικά επιχειρηματικά συμφέροντα.
Ο εκπρόσωπος της Digea Στρατής Λιαρέλης προειδοποίησε πως εάν γίνει και η ΕΡΤ πάροχος ψηφιακού σήματος τότε αλλάζουν οι αρχικοί όροι του διαγωνισμού «με ό,τι αυτό συνεπάγεται». Επίσης παραδέχθηκε ότι η Digea παρέχει μειωμένα τιμολόγια έως και 55% στην ΕΡΤ. Από την Ένωση των Ιδιοκτητών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας Παναγιώτης Κυριακόπουλος ζήτησε να υιοθετηθούν οι παρατηρήσεις του ΕΣΡ. Υποστήριξε ότι παραβιάζονται οι όροι ισονομίας και ελεύθερου ανταγωνισμού καθώς το νομοσχέδιο αφορά μόνο όσους χρησιμοποιούν επίγειο σήμα και όχι όσους χρησιμοποιούν ψηφιακό.
«Αν για παράδειγμα υπάρχει πάροχος γενικού περιεχομένου και δείχνει όλη μέρα τελεμάρκετινγκ και αποφασίσει να εκπέμψει από την Κύπρο τότε απαλλάσσεται από τους όρους του νομοσχεδίου», είπε. Επίσης, σημείωσε ότι με το νομοσχέδιο αντιμετωπίζονται με διαφορετικό τρόπο ανώνυμες εταιρίες ανάλογα με τον κλάδο. «Πώς είναι δυνατόν να αντιμετωπίζονται διαφορετικά ανώνυμες εταιρίες με κριτήριο αν είναι τηλεοπτικές επιχειρήσεις ή σουπερ μάρκετ; Υπάρχει ελάχιστος αριθμός προσωπικού σε αεροπορικές εταιρίες;», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο εκπρόσωπος της ΕΣΗΕΑ, Δημήτρης Τσαλαπάτης, επισήμανε ότι επί της αρχής η ΕΣΗΕΑ είναι απέναντι στον απόλυτο έλεγχο των ΜΜΕ είτε από επιχειρηματικά συμφέροντα είτε από την πολιτική εξουσία.
Παρέμβαση Κομισιόν για το νομοσχέδιο για τα ΜΜΕ - Έντονη αντίδραση από ΕΣΡ
Στο θέμα έχει εμπλακεί και η Κομισιόν καθώς στις 25 Σεπτεμβρίου του 2015, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απέστειλε στην Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες, επιστολή με την οποία ζητούσε από τις Ελληνικές Αρχές διευκρινίσεις για καταγγελία ιδιώτη προς την Επιτροπή. Στις Ελληνικές Αρχές και συγκεκριμένα στην ΚΕΜΚΕ (Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων) του Υπουργείου Οικονομικών όπου έφθασε η επιστολή δεν ανακοινώθηκε η ταυτότητα του καταγγέλλοντος ιδιώτη. Σύμφωνα με την καταγγελία το Ελληνικό Κράτος παρέχει παράνομη κρατική ενίσχυση στον τομέα της επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης (DTT). Χθες ο υπ. Επικρατείας δεσμεύτηκε στη Βουλή να κοινοποιήσει την επιστολή της Επιτροπής στις κοινοβουλευτικές ομάδες.
Και το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, με ανακοίνωση που εξέδωσε χθες, εξέφρασε την δυσαρέσκειά του για το γεγονός ότι η κυβέρνηση ουδέποτε κάλεσε επισήμως το ΕΣΡ να γνωμοδοτήσει ή να εκφράσει τις παρατηρήσεις του για τη σύνταξη του νομοσχεδίου για τις αδειοδοτήσεις των τηλεοπτικών καναλιών εξέφρασαν τα μέλη του Συμβουλίου.
«Δεν κληθήκαμε ποτέ επισήμως σε διαβούλευση», ανέφερε η αντιπρόεδρος του Συμβουλίου, Λίνα Αλεξίου, σημειώνοντας πως το Συμβούλιο είχε στείλει στις 16 Σεπτεμβρίου μια επιστολή στην οποία εξέθεταν δύο βασικές παρατηρήσεις.
«Η μία αφορούσε το ότι δεν είχε γίνει μελέτη για τη σύσταση του νομοσχεδίου σε σχέση με το τηλεοπτικό φάσμα, αλλά και γενικότερα τη βιωσιμότητα των τηλεοπτικών σταθμών. Η άλλη αφορούσε στο γεγονός ότι το νομοσχέδιο δεν προέβλεπε την εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Δεν είχε δηλαδή λάβει υπόψη τις οδηγίες και της συστάσεις της ΕΕ, η εφαρμογή των οποίων έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα για την χώρα μας», τόνισε, προσθέτοντας: «Χθες μάθαμε ότι το νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή. Σήμερα στείλαμε κείμενο με τις πλήρεις παρατηρήσεις μας» τόνισε και πρόσθεσε ότι το νομοσχέδιο «δεν βλέπει προς τα εμπρός, ιδίως σε τεχνολογικό επίπεδο, αλλά προς τα πίσω».
«Το νομοσχέδιο ρυθμίζει μόνο την αδειοδότηση παρόχων γραμμικών οπτικο-ακουστικών υπηρεσιών, επαναλαμβάνοντας σε μεγάλο βαθμό διατάξεις που ρύθμιζαν την αναλογική τηλεόραση και το ραδιόφωνο, πολλές από τις οποίες ανάγονται στο 1995», σημειώνεται στο κείμενο με τις παρατηρήσεις που έστειλε το ΕΣΡ στην κυβέρνηση.
«Η έλλειψη οιασδήποτε μελέτης τόσο από την πλευρά του κράτους, όσο και των παρόχων επιτείνει ακόμα περισσότερο το πρόβλημα μη επιτρέποντας στον νομοθέτη να έχει εικόνα των αλλαγών που έχουν ήδη επέλθει στην αγορά», τονίζεται.
Όπως σημειώνουν τα μέλη του Συμβουλίου «ο λεπτομερής προσδιορισμός των αδειών ανά είδος προγράμματος δεν εξυπηρετεί κανένα σκοπό και περιορίζει την ελευθερία των παρόχων να προσαρμόζονται στις ανάγκες της αγοράς».
Η κυρία Αλεξίου υποστήριξε ακόμη ότι «το νομοσχέδιο δεν περιέχει διατάξεις που να ρυθμίζουν τη λειτουργία των εταιριών ΜΜΕ μετά την αδειοδότηση, καθώς και τις ελεγκτικές αρμοδιότητες του ΕΣΡ σε σχέση με αυτή».
«Θεωρούμε μη αναγκαίο τον προσδιορισμό των αδειών που θα χορηγηθούν κατά είδος προγράμματος, πέραν ενδεχομένως των δύο βασικών κατηγοριών (ενημερωτικό-μη ενημερωτικό) δεδομένου ότι ο προσδιορισμός αυτός δημιουργεί αδυναμία προσαρμογής στις ανάγκες της αγοράς. Τέτοια διάκριση δεν φαίνεται να υπάρχει σε κανένα άλλο κράτος της ΕΕ», προστίθεται.
Επίσης τα μέλη του Συμβουλίου εξέφρασαν την αντίθεσή τους με τα άρθρα του νομοσχεδίου που επιβάλλουν ελάχιστο αριθμό εργαζόμενων στα κανάλια λέγοντας ότι κάτι τέτοιο αποτελεί παρέμβαση και στρέβλωση της ελεύθερης αγοράς.
Ζητούν συναίνεση για να αλλάξουν τη μάνα της Ζωής
Την ευρύτατη συναίνεση της Βουλής για τη θεσμική θωράκιση του νομοσχεδίου, μέσω της ανασυγκρότησης του διοικητικού συμβουλίου του ΕΣΡ, ζήτησε ο υπουργός Επικρατείας, Νίκος Παππάς, απευθυνόμενος κυρίως προς την αξιωματική αντιπολίτευση.
«Το ό,τι θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο δεν αρκεί, καθώς απαιτείται ευρύτατη συναίνεση για τη θεσμική θωράκιση του και για την τυπική και νόμιμη συγκρότηση του ΕΣΡ» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός, χωρίς ωστόσο να πείσει τα κόμματα της αντιπολίτευσης, που εκτιμούν ότι ο κ. Παππάς, με πρόσχημα το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, επιχειρεί να απαλλαγεί από «ανεπιθύμητες» για την κυβέρνηση παρουσίες στη συγκεκριμένη ανεξάρτητη αρχή.
Υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγους μήνες ο κ. Παππάς είχε επιχειρήσει να αντικαταστήσει τα μέλη του ΕΣΡ, επικαλούμενος μάλιστα τη συγγενική σχέση της αντιπροέδρου Λίνας Αλεξίου με την τότε πρόεδρο της Βουλής, Ζωής Κωνσταντοπούλου.
Πάντως, από την πλευρά της ΝΔ ο εισηγητής της, Λευτέρης Αυγενάκης, σημείωσε ότι οι συναινέσεις επιτυγχάνονται «με διάλογο και συναινετικές διαδικασίες» και εξήγησε ότι, «εάν γίνουν αποδεκτοί οι όροι και οι προϋποθέσεις που σας θέσαμε, τότε θα επιτευχθεί και η συναίνεση».
Νωρίτερα, ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, που είναι συν-εισηγητής του νομοσχεδίου εκ μέρους της κυβέρνησης, προανήγγειλε την επιδίωξη κατάργησης ή περιορισμού των ανεξάρτητων αρχών μέσω της επόμενης αναθεώρησης του Συντάγματος.
«Την ευθύνη (σ.σ. για τον ορισμό του αριθμού των αδειών εκπομπής) πρέπει να την έχει ο αρμόδιος υπουργός της κυβέρνησης. Ποιος να την έχει δηλαδή; Οι ανεξάρτητες ρυθμιστικές αρχές, που είδαμε πώς λειτουργούν; Έχουμε ζήσει στο πετσί μας τον στρεβλό τρόπο λειτουργίας των αρχών. Μέχρι την επόμενη αναθεώρηση, θα έχουμε τις ανεξάρτητες αρχές και τις ρυθμιστικές, που όμως δεν μπορούν να υποκαθιστούν το ρόλο της εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας» σημείωσε.
Εκτός αυτών, ο κ. Παππάς υποστήριξε ότι μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου «κάτι θα έχει αλλάξει ριζικά στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο».
Είπε ότι η διαδικασία των δημοπρασιών για τις άδειες είναι σύννομη με τις ευρωπαϊκές πρακτικές, υποστηρίζοντας ότι ανάλογη πρακτική ακολουθείται σε Γερμανία, Κύπρο και Ισπανία.
Αναφορικά με τις αιτιάσεις ότι το νομοσχέδιο προσκρούει σε εμπόδια της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ, εξήγησε πως «η αδειοδότηση των τηλεοπτικών συχνοτήτων είναι στη λίστα με τα προαπαιτούμενα».
Στην κριτική του κ. Βασίλη Κεγκέρογλου (Δημοκρατική Συμπαράταξη), που του εξήγησε πως «τα περιφερειακά κανάλια ισοπεδώνονται μέσα από την ισότιμη αντιμετώπιση που γίνεται καθώς δεν υπάρχει αναφορά στα κριτήρια και στην μοριοδότηση των υπαρχόντων παρά μόνο στο χρήμα. Το κεφάλαιο εκτός από το ρευστό είναι η εμπειρία, η γνώση και το ανθρώπινο δυναμικό και εσείς δεν το αναγνωρίζετε», ο κ. Παππάς είπε πως «η μοριοδότηση θα καταστήσει το νομοσχέδιο ασταθές στο ευρωπαϊκό δίκαιο. Δεν γίνονται αποδεκτές τέτοιες παραινέσεις».
Για τους περιφερειακούς σταθμούς σημείωσε ότι το τίμημα των αδειών θα καθοριστεί σε σχέση με την γεωγραφική και πληθυσμιακή κάλυψη, ενώ εμφανίστηκε πρόθυμος να συζητήσει μείωση του ελάχιστου αριθμού εργαζομένων (σ.σ. το νομοσχέδιο προβλέπει 20) σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως νησιά κ.ά. protothema.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου