Η ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνα οδεύει προς καθυστέρηση. Οι τοπικές αντιδράσεις, οι εκλογές και η απουσία μελετών οδηγούν σε νέα παράταση.
Στις συμπληγάδες των δημοτικών εκλογών, των τοπικών αντιδράσεων αλλά και των επιχειρηματικών αντιδικιών έχουν εμπλακεί οι διαγωνισμοί για τρία νέα συγχρηματοδοτούμενα οδικά έργα που επρόκειτο δημοπρατηθούν μέσα στον Μάιο, αλλά σχεδόν σίγουρα θα υπάρξει νέα αναβολή.
Πρόκειται για την υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας (ημερομηνία κατάθεσης προσφορών έχει οριστεί η 13η Μαΐου), την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος (κατάθεση προσφορών στις 20 Μαϊου) και τον οδικό άξονα Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη (κατάθεση προσφορών στις 27 Μαΐου), έργα που είχαν προκηρυχθεί με περισσή προχειρότητα προ τριετίας.
Οι ημερομηνίες εκδήλωσης ενδιαφέροντος αναβάλλονται συνεχώς τα τελευταία τρία χρόνια κυρίως γιατί εξαιτίας της οικονομικής κρίσης ήταν αδύνατο να βρεθούν χρηματοδότες, αλλά και επειδή οι μελέτες ήταν σε αρχικό στάδιο ή είχαν κριθεί ανεπαρκείς από τους κατασκευαστικούς ομίλους.
Όλα δείχνουν πως ακόμα και η κατάθεση προσφορών για το πλέον ώριμο έργο, την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος ενδέχεται να αναβληθεί εξαιτίας των τοπικών αντιδράσεων και των δημοτικών εκλογών.
Όσο για τα δύο άλλα έργα θεωρείται σίγουρο πως ακόμα και αν δεν αναβληθούν ουδείς θα εκδηλώσει ενδιαφέρον. Στην περίπτωση της Λευκάδας, το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να εντάξει στο πακέτο της υποθαλάσσιας ζεύξης και την κατασκευή – λειτουργία μαρίνας mega-yachts. Προβλέπεται η εκχώρηση μεγάλου μέρους του ανατολικού ιχθυοτροφείου (Αβλέμονας) για την κατασκευή και εκμετάλλευση μαρίνας πολυτελών σκαφών και προβλήτα κρουαζιερόπλοιου.
Η σχετική πρόταση έγινε προ μηνών, ο σχεδιασμός για το νέο έργο είναι σε πρώιμο στάδιο, ενώ προ ημερών το δημοτικό συμβούλιο Λευκάδας τάχθηκε κατά της υλοποίησης της επένδυσης με σύμβαση παραχώρησης. Ο δήμαρχος της Λευκάδας Κώστας Αραβανής υποστήριξε στην ίδια συνεδρίαση πως ουδέποτε έχει συζητηθεί η κατασκευή μαρίνας ως προίκα στον εργολάβο που θα αναλάβει τη ζεύξη. Η δημοτική αρχή αντιπροτείνει την υλοποίηση του έργου της ζεύξης, αλλά και της κατασκευής θέσης υποδοχής κρουαζιερόπλοιου, με κοινοτικούς πόρους, ώστε να βεβαιωθεί η τοπική κοινωνία πως δεν θα υπάρξουν διόδια.
Η Σαλαμίνα
Σοβαρές αντιδράσεις υπάρχουν και για το έργο της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος, κυρίως από τοπικούς παράγοντες του νησιού. Ωστόσο στο υπουργείο Υποδομών θεωρούν πως πρόκειται για το πλέον ώριμο από τα συγκεκριμένα έργα, με σοβαρά οφέλη για την οικονομία της ευρύτερης περιοχής.
Οι υποστηρικτές της ζεύξης επισημαίνουν το υψηλό κόστος που πληρώνουν όσοι χρησιμοπούν τα φέρι. Οι αντίπαλοι υποστηρίζουν πως το έργο είναι το πρώτο στάδιο για τη δημιουργία νέου αυτοκινητοδρόμου που θα ενώνει (με διπλή ζεύξη, μία Πέραμα – Παλούκια και μία Φανερωμένη – Μέγαρα) τον Πειραιά με την εθνική οδό Αθηνών – Κορίνθου! Κάτι τέτοιο βέβαια δεν είναι εύκολα υλοποιήσιμο όχι μόνο εξαιτίας του υψηλού κόστους, αλλά και του γεγονότος πως το τμήμα Ελευσίνα – Πάτρα έχει παραχωρηθεί για δεκαετίες σε ιδιώτη ο οποίος δεν πρόκειται να συμφωνήσει στην μείωση των διελεύσεων μέσω …Σαλαμίνας.
Η ζεύξη Πέραμα – Παλούκια θα γίνει μέσω υποθαλάσσιας σήραγγας 1,1 χιλιομέτρου με το συνολικό έργο να προβλέπει και έργα οδικών προσβάσεων ή και παρακάμψεις των πόλεων Σαλαμίνας και Περάματος. Ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση οδικού δικτύου μήκους περί τα 18 χιλιόμετρα που θα ξεκινά από τη λεωφόρου Σχιστού – Σκαραμαγκά και θα φτάνει μέχρι την Σαλαμίνα.
Όσο για το τρίτο έργο, τον περίφημο άξονα Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη ουδείς θεωρεί πως είναι βιώσιμος με βάση τη σημερινή κυκλοφορία στους οδικούς άξονες. Ειδικά όταν κάποιοι υποστηρίζουν πως σχεδιάζεται ένα ακριβό έργο με κόστος αρκετά υψηλότερο από αυτό που υπολογίζονταν αρχικά. Επιπλέον, η συγκεκριμένη παράκαμψη περιορίζει σημαντικά την κυκλοφορία στο τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια του ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι) το οποίο έχει επίσης παραχωρηθεί σε κοινοπραξία κατασκευαστικών ομίλων υπό την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Οι διαγωνισμοί προωθούνται με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου και όποιοι προχωρήσουν θα γίνουν σε τρία στάδια. Στο πρώτο στάδιο εκδηλώνουν ενδιαφέρον οι υποψήφιοι όμιλοι, ενώ στο δεύτερο πραγματοποιείται ο ανταγωνιστικός διάλογος προκειμένου να συμφωνηθούν τα τεχνικά και χρηματοοικονομικά χαρακτηριστικά των έργων. Στο τελικό στάδιο οι υποψήφιοι καλούνται να υποβάλλουν δεσμευτικές τεχνικές και οικονομικές προσφορές ώστε να επιλεγεί ο ανάδοχος.
Μέσα στον Μάιο πρόκειται, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοϊδη να προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου. Πάντως στα γραφεία των εργολάβων δεν βιάζονται. Όπως υποστηρίζουν όταν στο υπουργείο δηλώνουν «αμέσως μετά το Πάσχα» εννοούν «κάποια στιγμή τους επόμενους μήνες», όπως προκύπτει και από τις εξαγγελίες για το τμήμα Πάτρα – Πύργος που θα προκηρύσσονταν «άμεσα», αλλά και αυτό έχει άγνωστη ημερομηνία.
Πηγή www.euro2day.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου