Τα πάντα προμηνύουν ένα πολύ ισχυρό ανταγωνισμό σε ό,τι αφορά τα τιμήματα στο διαγωνισμό του ΔΕΔΔΗΕ για την προμήθεια και εγκατάσταση των συνολικά 7,3 εκατομμυρίων smart meters πανελλαδικά.
Το γεγονός ότι και οι τέσσερις μνηστήρες, δηλαδή τα σχήματα υπό τις Itron, Elster (Honeywell), Iskraemeco και Protasis, κατέθεσαν την περασμένη Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου, οπότε και έληξε η προθεσμία, τεχνικές και οικονομικές προσφορές παραπέμπει σε σκληρή μάχη και σε υψηλό τίμημα για ένα από τα μεγαλύτερα έργα των τελευταίων ετών στην ελληνική αγορά, προυπολογισμού 1,2 δισ ευρώ.
Τα επόμενα βήματα αφορούν την σύσταση επιτροπής αξιολόγησης, η οποία θα εξετάσει μια προς μια την κάθε προσφορά, την εγγυητική επιστολή, μαζί με τα τεχνικά και οικονομικά στοιχεία, μια διαδικασία που θα πάρει το λιγότερο ένα μήνα, καθώς μιλάμε για έναν όγκο πολλών εκατοντάδων σελίδων.
Το ένα λοιπόν ενδιαφέρον στοιχείο αφορά τον ανταγωνισμό. Το άλλο, το γεγονός ότι ακριβώς επειδή υπάρχει πίεση να προχωρήσει γρήγορα η εγκατάσταση μιας πρώτης παρτίδας μετρητών, προωθείται ένας δεύτερος μικρότερος διαγωνισμός.
Και συγκεκριμένα, έχει ζητηθεί από τα τέσσερα σχήματα να καταθέσουν μέχρι αύριο Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου, συμπληρωματικές προσφορές για περίπου 360.000 μετρητές ΧΤ, παρόμοιου τύπου με εκείνους του μεγάλου διαγωνισμού. Είναι ένα ξεχωριστό έργο καθώς οι χρόνοι πιέζουν, για αυτό και επιχειρείται να προηγηθεί χρονικά της εγκατάστασης του μεγάλου όγκου, που έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη της δεκαετίας, η τοποθέτηση ενός μικρότερου, περίπου ίδιων χαρακτηριστικών με τους πρώτους, δηλαδή ψηφιακοί μετρητές χαμηλής τάσης με διακοπτικό στοιχείο και modem.
Στην πράξη αυτό θα δίνει τη τεχνική δυνατότητα στον Διαχειριστή να κόβει το ρεύμα μιας παροχής από απόσταση, (remotely), χωρίς να χρειάζεται η επί τόπια παρουσία συνεργείου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε κόστος και χρόνο. Και όταν εξοφλείται ο λογαριασμός, τότε, προτού αποκατασταθεί η ηλεκτροδότηση, ο ΔΕΔΔΗΕ, για λόγους ασφαλείας, θα επικοινωνεί με τον πελάτη για να τον ενημερώσει ότι επανέρχεται το ρεύμα, στην περίπτωση που εκείνος έχει ξεχάσει κάποια συσκευή στην πρίζα, γεγονός που εκτός από ζημιές, εγκυμονεί και κίνδυνο πυρκαγιάς.
Τα τέσσερα σχήματα, που τώρα αναμένουν την αξιολόγηση των προσφορών τους το νωρίτερο μέσα στον Ιανουάριο, είναι:
Η ισπανική θυγατρική της κορυφαίας αμερικανικής εταιρείας κατασκευής μετρητών Itron Spain SLU, από κοινού με την επίσης ισπανική ZIV Aplicaciones y Tecnologia SL (modems και παρεμφερής εξοπλισμός).
Η ρουμανική θυγατρική της επίσης αμερικανικής εταιρείας παραγωγής μετρητών Elster Rometrics SRL (μέλος του διεθνούς ομίλου Honeywell), μαζί με τις Intracom SA Telecom Solutions και Elster Gmbh.
Η γνωστή στον χώρο σλοβενική εταιρεία κατασκευής μετρητών Iskraemeco d.d., η οποία έχει κατέβει στο διαγωνισμό από κοινού με την γαλλική Oracle France SAS.
Και η ελληνική Protasis AE, μια κοινοπραξία από κοινού με την γαλλική Sagemcom Energy & Telecom SAS, τον μεγαλύτερο προμηθευτή της γαλλικής Enedis
Για την πρώτη φάση του roll -out, ο ΔΕΔΔΗΕ «κλείδωσε» πρόσφατα δάνειο, ύψους 150 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Ταυτόχρονα με τη διεξαγωγή του διαγωνισμού, ο Διαχειριστής προμηθεύεται ήδη παρτίδες «έξυπνων μετρητών», τους οποίους και τοποθετεί σε νέες παροχές ή αντικαθιστά αναλογικά «ρολόγια» ρεύματος, τα οποία έχουν παρουσιάσει βλάβες.
Και από το 2024 σχεδιάζει να αξιοποιήσει ακόμη πιο εκτεταμένα το πλεονέκτημα που δίνουν οι «έξυπνοι μετρητές» στη δραστική αντιμετώπιση των ρευματοκλοπών, με στοχευμένη εγκατάσταση σε κατηγορίες εμπορικών επιχειρήσεων (όπως η εστίαση), όπου και καταγράφονται πολλά κρούσματα.
Συνολικά οι ρευματοκλοπές αντιστοιχούν σε επιβάρυνση 400 εκατ. ευρώ το χρόνο στους λογαριασμούς των καταναλωτών, με τον υπουργό ΠΕΝ Θοδωρή Σκυλακάκη να έχει ανακοινώσει αυστηρότερες ποινές, κλείσιμο προσωρινό ή μόνιμο των επιχειρήσεων που κάνουν αυτήν την δουλειά και αφαίρεση αδείας των ηλεκτρολόγων που εμπλέκονται.
Οι έξυπνοι μετρητές, πέρα από τα πολλαπλά οφέλη για τους καταναλωτές (δυναμικά τιμολόγια ρεύματος, διαφάνεια, εξοικονόμηση, κλπ), θα επιτρέψουν στον ΔΕΔΔΗΕ να έχει άμεσα ένα ψηφιακό χάρτη με τις βλάβες. Ενα «ραντάρ», ώστε τα συνεργεία του να μην δουλεύουν στα τυφλά, παρά να στέλνονται στο σωστό χρόνο, στα σωστά σημεία, χωρίς καθυστέρηση. Απουσία μιας ψηφιοποιημένης εικόνας σε real time, το προσωπικό του διαχειριστή αναγκάζεται στις μεγάλες θεομηνίες, όπως η Daniel ή ο Ιανός, να διατρέχει γραμμές πολλών χιλιομέτρων, άρα να χάνει πολύτιμο χρόνο, προκειμένου να βρει τις ζημιές ανά σπίτι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου